Vapaavalintainen elektroniikkatyö
Kuvavalaisin
Päätin tehdä vapaavalintaisena
elektroniikkatyönä kuvavalaisimen, jotta se tulisi myös käyttöön.
Pojaltani nimittäin puuttuu yövalo ja tämä kävisi siihen hyvin.
Varjostimen kuvaksi ajattelin jotain poikamme tämän hetkisiä
kiinnostuksen kohteita, joita ovat mm. Autot-elokuvan Martti ja
Salama McQueen tai Angry Birds -hahmot.
Ensin valmistin virtapiiriosan. Sen
tein jo helmikuun lähiopetuskerralla. Ja hyvä niin, sillä
muutamassa kohdassa oli tarpeen kokeneemman (lue: Matti
Pirttimaa) tekijän apu. Vastukset ja ledit asetellaan
kytkentälevyn komponenttipuolelle eli kuparipintaiselle puolelle
rinnankytkentään. Katso tarkasti, että vastukset ja ledit menevät
oikeisiin kuparinauhoihin. Tässä pitää olla tarkkana, jottei tee
juotossiltoja viereiseen kuparinauhaan. Ohjeessa ei lue mitään sitä, että
kuparinauhoihin pitää kaivertaa kunnon katkos, jotta ei tule oikosulkua. kaiverra kupariin kunnon ura esimerkikisi poranterällä tai puukolla.
Työtä tehtäessä koulussa voi osan
oppilaista laittaa tekemään virtapiiriä, kun toiset tekevät
valaisimen runkoa. Tämä käy hyvin varsinkin, jos on käytössä
apuope tai kouluavustaja. Työ sopii hyvin 5 - 6 - luokkalaisten
tehtäväksi, erityisesti jos on jo ennen tehty elektroniikkatöitä. Komponenttien juottaminen piirilevyyn
kannattaa käydä läpi oppilaiden kanssa. Pitää varoa
kylmäliitoksia ja liian kuumaa juottimen kärkeä. Komponentit eivät
saa palaa. Toisaalta pitää varoa myös liian suuria määriä
tinaa, sillä juotossiltoja ei saisi muodostua vääriin kohtiin.
Olin ottanut mukaani kotoa vanhan
kännykkälaturin. Koska kierrätys on päivän trendi, niin
ajattelin hyödyntää laturin lamppuuni. Tämä helpottaa osien
hankkimista myös kouluun, sillä jokaisen nurkissa pyörii vanhoja
ja tarpeettomia latureita. Oppilaat voivat tuoda sellaisen kotoaan
kouluun tätä työtä varten. (Käytännössä kannattaa laittaa
ensin kirjallinen, allekirjoitettava, luvan pyytämislappu kotiin,
jotteivät oppilaat tuo laturia omin luvin =) ) Laturin laittaminen
valaisimeen olikin sitten hieman hankalampaa kuin olin ajatellut.
Minun laturissani nimittäin oli kuparijohtimien lisäksi muovisia,
jotka tekivät johdon kuorimisesta hieman hankalaa. Kupariset
johtimet olivat johdon pintamuovin jälkeen pinnalla ja muoviset
niiden sisällä, joten piti toimia huolellisesti. Varo-varovasti
sain johdon lopulta kuorituksi. Eli tässä vaadittiin
kärsivällisyyttä. Jätin laturiin aika pitkän johdon, sillä
käytämme sitä valaisimen päälle ja pois kytkemiseen. Lamppuun
voisi laittaa myös kytkimen. Kannattaa keskustella oppilaiden kanssa
sähköjohdon rakenteesta.
Valaisimen rungon valmistaminen oli
ihan mukavaa, perustekniikkaa työvaiheiltaan. Eri osien sahaaminen
kannattaa näyttää käytännössä oppilaille vielä kertauksen
vuoksi. Tärkeää on esittää myös havainnollisesti
merkkausnastojen käyttäminen tappiliitoksia tehtäessä. Tässä
pitää olla tarkkana siitä, mikä kappale tulee mihinkin. Työtä
tehdessäni, laitoin kappaleisiin numerot, jotka helpottivat osien
toisiinsa liittämistä. Numerot voi sitten hioa lopuksi pois tai
maalattaessa ne jäävät peittoon. Itse tein työhöni
piilotappiliitokset ja ne teettäisin myös oppilailla. Rungon
materiaalin löysin meiltä kotoa. Hiomisten ja liimauksien jälkeen
lakkasin työn kahteen kertaan puolihimmeällä kalustelakalla.
Ohjeessa on käytetty halkaisijaltaan 6 mm tappeja, mutta itse käytin
8 mm tappeja. Työ onnistui ihan hyvin niilläkin. Sahasin tapit
ensin 20 mm pitkiksi. Ohjeessa lukee että valaisimen taustavanerin
voi jättää puun väriseksi. Minä maalasin sen hopeamaalilla,
jolloin se heijastaa valoa paremmin. Mikäli hopeamaalia ei ole, voi
käyttää myös alumiinifoliota.
Kuvavalaisimen runko lakattavana puupalojen päällä.
Koulussa työ kannattaa tietysti
aloittaa suunnittelusta. Oppilaat voivat suunnitella rungon värin ja
varjostinosan kuvan värit toisiinsa sopiviksi. Oppilaat voivat myös
itse valokuvata kuvan varjostimeen, jolloin työ tulisi integroitua
kuvataiteeseen. Kuva pitää suunnitella niin, että se on vähän
vajaa A4 kokoinen vaakakuva. Yksinkertaisimmillaan kuva voidaan
sitten tulostaa väritulostimella ja lopuksi se laminoidaan. Tällöin
se toimii sopivana varjostimena ledeille. Tuloste on myös helppo
vaihtaa, mikäli vanhaan kuvaan kyllästyisi. Varjostimena voisi
käyttää myös itse maalattua tai kuvioitua kangasta, joka sitten
oikean kokoisena laminoidaan. Kankaan paksuus on tietenkin
huomioitava.
Mielestäni tärkein opittava tai
harjoiteltava taito oppilaille tässä työssä on kokonaisen
käsityöprojektin suunnittelu, työskentelyn hallinta ja valmiin,
toimivan valaisimen aikaansaaminen. Elektroniikan puolella tulee
uusia tietoja, kun opetellaan käytännössä rinnankytkentä,
piirikaavio ja muuntaja. Oppilaiden kanssa kannattaa keskustella siitä, miten säädettävä muuntaja vaikuttaa rinnankytkettyihin ledeihin, mikäli työssä käytetään sellaista muuntajaa. Opetuksessa tulee esille myös komponenttien
juottaminen piirilevyyn, etuvastusten arvojen laskeminen sekä
keskustelu sähköjohdoista. Sähköjohdon vedon poistamisen tein niin, että pujotin sen kahdesti piirilevyyn.
Kuvavalaisimen piirilevyn juottamista.
Hyvää suunnittelua kannattaa
korostaa, sillä käytettävä aika, välineet, esteettisyys ja
omaperäisyys ovat asiat, joita pitää suunnitteluvaiheessa
huomioida. Suunnittelussa kannattaa miettiä myös
tarkoituksenmukaisuutta ja sopivuutta käyttäjälle eli kenelle
tuote on tarkoitettu. Sopivassa kohdassa kannattaa oppilaiden kanssa
miettiä lisäksi luovuutta ja missä määrin sitä voi tässä
työssä käyttää.
Oppilas kasvaa luottamaan omiin
taitoihinsa ja saa positiivisia onnistumisen kokemuksia
itseluottamustaan kasvattamaan, kun saa aikaiseksi valmiin, toimivan
tuotteen, jolla on käyttöä. Lisäksi oppilas saattaa onnistuessaan
innostua harrastamaan käsitöitä vapaa-ajallaankin.
Tekemäni kuvavalaisin on osittain, pääpiirteiltään samanlainen kuin Huovila, Hintsa ja Säilä, Kirja käsityöstä (sivuilla 156 – 157) oleva valaisin.
Hieno työ, hyvin tehty raportointi.
VastaaPoista