Tupaantuliaislahja
Pingviini –
monitoimipiste pöydälle tai seinälle
Tekisin tämän työn
koulussa neljäs-viidesluokkalaisten kanssa. Materiaali voisi olla
valmis liimapuulevy. Mikäli aikaa olisi käyttää enemmän tai
rahaa vähemmän, voisimme tehdä liimapuulevyä ensin myös itse.
Mikäli liimapuulevyä tehtäisiin itse, olisi projekti niin vaativa,
että tekisin sen viides-kuudesluokkalaisten kanssa.
Tein työni
pingviinin muotoon. Tällöin siitä saa pääasiassa musta-valkoisen
väritykseltään, mikä sopii useimpiin sisustuksiin. Oppilas voisi
myös itse päättää minkä eläimen muodon tekee ja suunnitella
sen ensin. Lähinnä suunnitelmissa kannattaisi pitäytyä eri
eläinten päiden muodoissa, eikä suunnitella esim. koko hevosta.
Eläinhahmoa muotoon sahattaessa tekisimme sen sahalla käsin
apusahauksia käyttäen, eikä vannesahalla kuten minä nyt tein.
Toki vannesahallakin tein ensin apusahauksia. Mikäli opettaja
päätyisi teettämään kaikilla oppilailla tällaisen pingviinin
muotoisen hahmon, niin ainakin voisi antaa oppilaiden valita, että
tekeekö pingviinin, ankan vai sorsan. Nämä eri vaihtoehdot voisi
sitten toteuttaa kaikki muuten samalla tavalla, mutta lopuksi vain
maalata eri väreillä.
Ensin sahasin
sopivan kokoisen kappaleen 300 x 480 mm pyörösahalla. Sitten hioin
pinnasta sopivan ja halutun paksuisen tasohiomakoneella 200 mm.
Jalkaräpylöiden
molemmin puolin tekisimme apuporaukset pylväsporakoneella opettajan
tarkassa valvonnassa vuorotellen, sillä aikaa kun muut oppilaat
sahaavat eläimen muotoaan. Silmiin tein nyt pylväsporakoneella
poraukset, mutta silmät voidaan myös loppuvaiheessa viimeistelyssä
maalata porauksen sijaan.
Pingviini menossa alajyrsintään.
Seuraavaksi tein
muotin pingviinin vatsan alajyrsimellä työstämiseen. Ensin
jäljensin suunnitelmastani sopivan vatsan muodon paperiin. Sitten
piirsin sen 9 mm vaneriin. Jätin reunoille noin 30 – 50 mm tilaa
vatsan ympärille. Ensin sahasin muotin pingviinin ulkomittojen
mukaan. Tämän avulla saisin sen laitetuksi pingviiniini sopivaan
paikkaan kiinni. Seuraavaksi porasin muottikappaleeseen noin keskelle
rei´än. Rei´ästä aloin suurentamaan vatsaa kuviosahalla reunoja
kohti. Tein muotista noin 2 mm suuremman kuin varsinainen vatsa
suunnitelmassa oli. Tämä siksi, että alajyrsimessä oli pieni
”työstövara” eli se ei muuten tekisi vatsaa juuri siihen kokoon
kuin olisin halunnut. Seuraavaksi kiinnitin muotin pingviiniin
ruuveilla niistä kohdista, joihin myöhemmin laitoin rautalangat.
Sitten vain jyrsin hahmon vatsaa 10 mm syvyydeltä pyörivin
liikkein. Alajyrsimellä työskentely oli oikeastaan aika
yksinkertaista, sillä tärkeintä oli painaa hahmoa eli puulevyä
jyrsintä kohti, alaspäin, riittävästi, jotta työstettävä
kappale ei lähtenyt käsistä. Niinkin kyllä kerran kävi, mutta
isommilta vahingoilta työhön ja käsiini vältyttiin varovaisuuteni
ansiosta. Tämä osoitti, että jyrsin ei todellakaan ole
alakouluikäisten työkalu. Mikäli eläinhahmo tehdään seinälle
ripustettavaksi, tulisi siihen lopuksi vatsaan sopivaan muotoon
leikattu ja laminoitu valokuva.
Alajyrsintää.
Vaikka etukäteen
vähän jännitin alajyrsimen käyttöä, niin hahmon haastavin osuus
oli ehkä kuitenkin nokka. Ensin sahasin suunnitelmani nokan
muotoisen palan kuviosahalla. Sitten kiinnitin sen ruuvipenkkiin
vinoon ja tein viistot sahaukset. Lopuksi piti sitten vain hioa
kappaletta aikalailla kauan. Käsivoimia, kärsivällisyyttä ja
hiomapaperia kului... Mutta tuloksena oli kohtuullisen hyvä nokka.
Nokan kiinnitin puuliimalla pingviiniin vasta kun olin tehnyt
hionnat, muut maalaukset ja viimeistelyt. Nokka oli maalattu ennen
kiinnitystään. Nokan alta karhensin maalia puukon kärjellä, jotta
nokkakappale varmasti tarttuisi kunnolla.
Rautalangat
muistilapuille ja avaimille työstin ruuvipenkin avulla. Laitoin
ruuvipenkkiin alumiinilevyt ja niiden väliin rautalangan, jotten
naarmuttanut lankoja niitä väännettäessä. Ensin mittasin mistä
kohtaa väännetään ja sitten vain löin lankaa vasaralla
taivuttaen sen oikeaan muotoonsa. Sivusuuntaiset taitokset tein
taittamalla käsin ruuvipenkissä olevaa rautalankaa.
Rautalankojen
kiinnittämisessä voidaan käyttää akkuporakonetta. Toisesta
päästään irralliset rautalangat kannattaa kiinnittää
kuumaliimalla, jotta ne eivät pyöri paikoillaan käytössä.
Kaikki muu työssäni
voitaisiin tehdä koulussa oppilailla kuten minäkin tein, paitsi
muodon sahaus ja vatsa. Ensin ajattelin, että vatsa voitaisiin
taltata. Tämä olisi kuitenkin aika haastavaa ja hankalaa.
Opettajamme Jussi Saarenheimo keksi, että vatsa voitaisiin sahata
hahmosta kokonaan pois ja kiinnittää hahmon taakse vaneri- tai
puulevy (joka tietysti on sahattu samaan muotoon kuin hahmo). Tällöin
hahmon voi toteuttaa alakoululaisilla suurinpiirtein sellaisena kuin
olin sen alunperin suunnitellutkin.
Didaktista pohdintaa
Työtä tehdessä
opin käyttämään erilaisia puuntyöstökoneita kuin ennen. Työtä
oli mukava tehdä ja se opetti paljon. Opin käyttämään
alajyrsintä. Sitä ei ole meidän koulussamme, mutta mieheni
”rakensi” sellaisen kotiimme askartelutilaan. Hän kiinnitti
yläjyrsimen pöytälevyyn tehtyyn reikään, pöytälevyn
alapuolelle. Sitten vain harjoittelin yliäämämateriaalilla
alajyrsimen käyttöä. Lopulliseen työhöni tein alajyrsimellä
tehtävän kolon muotin avulla. Vaikka ensin eniten jännitin juuri
ison vannesahan ja alajyrsimen käyttöä, niin ne sujuivat aika
hyvin. Työ opetti eräänlaista kunnioitusta koneita kohtaan, sillä
koneet eivät anna virheitä anteeksi, vaan kaikki pitää
suunnitella tarkkaan etukäteen.
Opetuksen kannalta
pitää hyvin suunnitella ajankäyttö ”Tupaantuliaisprojektin”
aikana. Kuinka paljon työn suunnittelua tehdään koulussa
käsitöissä vai integroidaanko suunnittelu kuvataiteen tunneille.
Eri työvaiheissa kannattaa havainnollistaa erilaiset tekniikat ja
välineet pienin opetustuokioiden avulla. Aina isomman ja uuden
koneen käyttämisen kohdalla kannattaa laittaa kaikki muu toiminta
seis ja koota koko porukka katsomaan työskentelyn esimerkki. Toki
vielä työtä tehtäessä kannattaa aina kunkin oppilaan kohdalla
kerrata työskentelyn pääkohdat ja huomioitavat seikat kyseisellä
koneella ennen käyttöä. Turvallisuus pitää aina huomioida
tärkeimpänä seikkana.
Oppilas oppii
projektin aikana kokonaisen käsityöprojektin valmiiksi saamisen
taitoja. Oppilaille kannattaa korostaa hyvän suunnittelun merkitystä
työn tekemisen kannalta. Oppilaan pitää ottaa myös vastuuta
työstään ja sen valmiiksi saamisesta. Mahdollisten
epäonnistumisten kohdalla kannattaa oppilaan kanssa miettiä, että
miksi niin kävi ja mitä voisin tehdä toisin. Lopuksi onnistunutta
työtä kannattaa yhdessä ihailla ja kehua työn valmiiksi
saamisesta. Työtä tehtäessä ja sen lopulta valmiiksi saatuaan,
oppilas voi kokea minä osaan tunteita. Tämä on omiaan kasvattamaan
oppilaan itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti