Ompelun kurssityö
Lahja minulta sinulle
Ensimmäinen ideani oli tehdä
pingviini, kuinkas muutenkaan. Koska tehtävänanto oli lahja
jollekulle, niin päädyin erilaiseen ratkaisuun. En ole ennen tehnyt
kuin aivan pienen pehmolelun ja senkin tein tavallisesta kankaasta.
Halusin kokeilla karvaa pehmolelun tekemisessä. Saatavillani
oli vain ruskeaa karvaa, niin seuraava kysymys oli, että mikä eläin.
Koska tyttäreni ja poikani pitävät kissoista, mutta ovat molemmat
allergisia, niin päädyin tekemään kissan. Kissa tuli myös
mieleen ”Aristokatit” elokuvan ”Katti tahtoo olla jokainen”
-laulusta. Kyseisestä elokuvasta lapseni pitävät kovasti.
Koska poikani on vielä alle
kouluikäinen, hän ei harrasta kuin jumppaa. Lahjani ei siis liity harrastukseen. Poikani on kuitenkin
viimeaikoina valittanut, että hänellä on liian vähän
pehmoleluja. Poikani siis tarvitsee pehmoa. Päätin tehdä kissasta
pojan, koska se tulee pojalle. Koska ”pelkkä” kissapehmolelu
olisi mielestäni liian helppo valinta, halusin tehdä siihen käden
mentävän kolon sisälle. Kyseessä on siis pehmolelu ja käsinukke.
Tällöin lelu on monikäyttöisempi. Tällöin myös minä voin
lainata sitä välillä töihin. Ajattelin käyttää sitä pienten
oppilaitteni kanssa aina, kun ”kissalla on asiaa” eli kun opella
on jotain asiaa. En kuitenkaan ryöstä kissaa pojaltani kokonaan
kouluun, vaan se on koulukissana vain alkusyksyn ja loppukevään.
Muulloin luokassamme on luokkamaskottina Minttu-Bibussi Bouftou eli
lammaspehmo. Lammaspehmo on kuitenkin jo luokalleni tuttu, joten
kissa voisi olla hyvä alkusyksyllä esim. luokan sääntöjen
kertaamisessa. Tällöin oppilaat voisivat sääntöjä kerratessaan
selittää ne myös uudelle hahmolle eli kissalle.
Ensin hahmottelin kissan kaavoja
miettimällä yhden tyttäreni kissapehmon muotoja. Kovin
monimutkaista en halunnut tehdä, jotta voisin sen pienin muutoksin
koulussa oppilaiden kanssa valmistaa. Suurimman mietinnän minulle
aiheutti käden mentävä tasku kissan sisään. Miten se pitää
valmistaa ja ommella, jotta se toimii? Pähkäilin asiaa, kunnes
keksin ajatella hahmoa kuin hanskaa. Tasku kissan sisällä on kuin
hanskan vuori. Kun tämän oivalsin alkoi tekeminen jo sujua.
Seuraavaksi piirsin kissan kaavat.
Kissan takakappaleen piirsin vain yhdestä osasta. Kissan etukappale
on kolmeosainen, jotta pää saadaan vähän ulkonevaksi. Etu- ja
takakäpälät tein kahdella kankaalla. Ulkopuoli käpälistä on
karvaa ja sisäpuoli on keltaista neuloskangasta. Etukäpäliin tein
lisäksi vaaleanpunaiset käpälän päät, vähän kuin kissan
anturat. Koska halusin ommella ne käpäliin kaarevasti, niin tein
niihin loveamisia. Hännän piirsin kaarevaksi sillä harvoin kissan
häntä on aivan suorana. Myös häntä on kahdesta kankaasta. Korvat
tein vaaleanpunaisesta ja ruskeasta karvasta. Kissan nenän tein päällikeompelulla vaaleanpunaisesta kankaasta kolmion mallisena.
Häntä alapuolelta ja päältä kuvattuna.
Ensin piti ommella kissan etukappaleet
yhteen. Tämän jälkeen etukappale piti viimeistellä. Kissan silmät
halusin jotenkin erottuviksi. Niinpä tein niihin ensin sopivaan
kohtaan päätä vihreällä kankaalla ja päällikeompelulla silmän
muodon. Tämän jälkeen ompelin niihin käsin päälle kellertävät napit.
Kissan suu on ommeltu käsin. Myös viikset ovat käsin pujotettu
etukappaleen takaa ja sitten solmin langat moneen kertaan takaa.
Seuraavaksi tein käpälät, korvat ja
hännän. Ompelin niiden kappaleet yhteen. Sitten käänsin ne oikein
päin ja täytin täytteellä melkein täyteen.
Musta kangas kättä varten oli
seuraava ommeltava. Ensin ompelin alareunat etu ja takakappaleeseen
oikeat puolet vastakkain. Tässä kohtaa piti harsia alareunan sauman
väliin takakäpälät kiinni alareunaan etukappaleeseen ja häntä
takakappaleen alareunaan. Sitten ompelin taskun/vuorin sivureunat.
Etukäpälien ompelua.
Etukäpälät ja korvat piti harsia seuraavaksi oikeille paikoilleen. Sitten piti huolellisesti ommella kissan sivusaumat alareunan saumasta aina korvia myöten. Jätin kääntö- ja täyttöaukon korvien väliin. Seuraavaksi käänsin koko kissan taskuineen kaikkineen oikein päin. Ja olin onnistunut tekemään käsitaskun oikein, jee!
Nyt pääsin täyttämään kissaa.
Käytin täyttämisessä myös kaikki kankaiden leikkaamisesta
tulleet silput ja karvan palat. Ensin leikkasin niitä vielä
pienemmiksi. Lopulta en paljoakaan tarvinnut tavallista
tyynyntäytettä. Sitä on vain käpälissä, hännässä ja korvissa
sekä vähän päässä. Lopuksi ompelin täyttöaukon kiinni käsin
ruskealla langalla.
Samanlaisen käsityöprojektin voi
hyvin toteuttaa koulussa. Mikäli pehmolelusta tehdään käsinukke,
niin on viisainta tehdä se vähän isompien oppilaiden kanssa. Ilman
käsinuken taskua sen voi tehdä tavallisena pehmona jo 3 –
4-luokkalaisten kanssa. Tällöin se tosin kannattaa tehdä
tavallisesta kankaasta, eikä karvasta. Aika pientenkin oppilaiden
kanssa pehmon voisi toteuttaa, jos sen tekisi huovasta ja tekisi
kaikki ompeleet käsin. Pehmon kaavat voisi piirtää ilman
saumanvaroja, jos sitä ei tee karvasta. Itse käytin nyt
kauttaaltaan 10 mm saumanvaroja. Pehmo on helppo muuntaa myös
pupujussiksi, koiraksi tai karhuksi korvia ja häntää muuttamalla.
Mitä pienemmistä oppilaista on kyse, sen homogeenisemmät hahmot
kannattaa tehdä. Isommille voi antaa kaikki mahdolliset vaihtoehdot.
Tämän tekisin sen vuoksi, että pieniä pitää enemmän neuvoa ja
opastaa kuin isompia. Opettaminen eri vaiheissa on helpompaa ja
samoin oppilaan ohjeistuksen seuraaminen on parempaa, kun
vaihtoehtoja ei ole montaa. Pienimmille riittää vain, että tehdään
kissa tai koira. Tässä tarkoitan pienimmillä alkuopetuksen
oppilaita eli vuosiluokkia 1 – 2. Koiran saa helpommin eri
näköiseksi kuin kissan, jos sille suunnittelee lurppakorvat.
Pehmolelu -käsityöprojekti koulussa
Ensimmäinen kaksoistunti
Lähdetään liikkeelle suunnittelusta.
Voidaan katsoa netistä ”Katti tahtoo olla jokainen” -videon
pätkä. Samoin katsotaan myös pätkä ”Kaunotar ja Kulkuri”
-elokuvasta. Kenelle pehmo tulee? Mistä eläimestä hän pitää?
Mikä on materiaali? Mitkä värit? Onko eläin naaras vai koiras?
Onko pehmon saaja poika vai tyttö?
Oppilaan on päätettävä minkä
eläimen hän tekee. Ensin kannattaa valita käytettävissä olevista
kankaista sopivat värit ja materiaalit. Opettaja kertoo eri
materiaaleista ja niiden ominaisuuksista. Seuraavaksi siirrytään
korvien ja hännän suunnitteluun ja kaavojen piirtämiseen. Opettaja
näyttää kaavojen piirtämisen. Nopeimmat voivat sitten laittaa
kaavoja kiinni kankaisiin ja aloittaa leikkaamisen opettajan luvalla.
Opettajan kannattaa tehdä tietokoneelle esitys projektin eri
työvaiheista. Tämä on hyvä heijastaa kankaalle joka tunnilla.
Mikäli tykkiä ei ole käytössä, voi työjärjestyksen tulostaa ja
kopioida kaikille.
Toinen kaksoistunti
Kaavojen avulla piirretään
tarvittavat kappaleet kankaalle. Kankaat leikataan. Opettaja näyttää
näistä vaiheista koko ryhmälle mallisuorituksen. Aloitetaan ompelu
etukappaleesta. Etukappaleiden yhteenompelun jälkeen tehdään
silmien ja suun viimeistelyt. Harsitaan käpälät. Korvat ja häntä
kiinni etu- ja takakappaleen väliin kankaiden ollessa oikeatpuolet
vastakkain. Muistetaan jättää käpälät, korvat ja häntä
oikeiden puolien väliin, niiden sisälle ommeltaessa. Tässä
kannattaa taas näyttää mallia. Oppilaista voi muuten tuntua
oudolta, että kaikki ulokkeet jätetään ommellessa ikäänkuin
sisälle. Tällöin voidaan näyttää havainnollisesti kuinka käy,
kun koko tuotos käännetään oikeinpäin. Oppilaat ompelevat omaan
tahtiinsa.
Kolmas kaksoistunti
Oppilaat jatkavat ompelua. Nopeimmat
saattavat jo saada hahmonsa aika hyvään vaiheeseen. Pehmolelu
täytetään ja täyttöaukko suljetaan. Kaikkien nopeimmat voivat
alkaa suunnitella pehmoleluilleen esim. rusetin, takin tai päähineen.
Hitaammat jatkavat ompelua.
Oma työni, kun alasaumat ja sivut on ommeltu.
Neljäs kaksoistunti
Pehmolelut saadaan valmiiksi. Osa ehtii saada pehmolle myös vaatetusta tms. Ne
esitellään muille. Keskustellaan yhdessä siitä mitä projektin
aikana opittiin. Mikä oli vaikeaa ja missä onnistuttiin. Oppilas
saa kahdenkesken arvion työstään. Oppilas suorittaa projektista
itsearvioinnin lomakkeen tms. avulla. Annetaan lelupehmoille nimet.
Jos aikaa jää voi oppilas suunnitella ja tehdä omalle pehmolleen
adoptiokortin, jonka täyttää se, jolle pehmo tulee.
Didaktinen arviointi
Työni harsittuna. En voinut vastustaa
kiusausta kääntää se oikein päin.
Projektin aikana oppilas oppii
suunnittelua ja ompelun taitoja. Oppilas oppii piirtämään ja
käyttämään kaavoja, kun harjoitellaan kaavan käyttöä pehmolelun valmistamisessa. Oppilas saa myös tietoja eri materiaaleista
ja niiden ominaisuuksista ensimmäisellä tunnilla, kun käydään läpi erilaisia materiaaleja. Oppilas oppii
saumoja ja huolittelua. Oppilas oppii tekemään ja seuraamaan työjärjestystä.
Lopulta oppilas näkee käytännössä miten suunnittelu ja
materiaalivalinnat vaikuttavat lopulliseen työhön. Oppilas oppii
arvoimaan omaa osaamistaan ja lopputulostaan myös itse.
Oppilas saa onnistumisen kokemuksia ja oppii luottamaan omiin taitoihinsa. Oppilas saa kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin läpiviemisestä. Toivottavasti oppilas saa myös sen verran lisää itseluottamusta itseensä projektin aikana, että hän saattaa innostuessaan alkaa harrastamaan käsitöitä vapaa-ajallaankin.
Arviointi
Ompelun kurssityössä lähdin liikkeelle tuotteesta. Suunnittelin tekeväni pehmolelun, koska sen tekeminen oli minulle aika vierasta. Tuotteen saajan halusin olevan joku ihan lähipiiristäni, jotta voisin kysyä kommentteja työn edistyessä. Lopulta päädyin tekemään kissa-pehmon pojalleni.
Suunnittelussa lähdin liikkeelle tutkimalla tyttäreni kissapehmoja. Tuotteen valmistaminen sujui pääosin ihan hyvin. Ensin mietitytti kissan vuorin eli käsitaskun tekeminen. Asiaa useampia päivä mietittyäni, keksin lopulta miettiä taskua kuin vuoria. Tämän oivalluksen jälkeen alkoi suunnittelu ja ompelu sujua.
Ompeluun meni useampia päiviä. Tämä johtui siitä, että koska käy töissä, ei aikaa ole kovinkaan paljoa esim. työpäivän jälkeen. Lisäksi etenin rauhallisesti, jotta en tekisi virheitä esim. ompelujärjestyksessä. Kirjasin ompelussa esiintulleita asioita paperille ja tein työn edetessä itselleni työjärjestyksen. Niiden avulla oli helpompi kirjoittaa raporttia.
Perusopetuksen oppimistehtävä 3 - 4-luokalle on aikataulultaan aika napakaksi suunniteltu. Mikäli on mahdollista muun käsityön opetukselta, niin työhön menisi ehkä vielä yksi kaksoistunti enemmän. Tämä kannattaisi varata aikatauluun ainakin hitaampia oppilaita ajatellen. Tällä viidennellä kerralla voisivat nopeammat tehdä jonkin muun pienen työn tai järjestellä materiaali- ja kangaskaappeja sekä yleistä siivousta ja järjestelyä. Jos käsityöluokan tavarat ovat järjestyksessä, niin oppilaat voivat huovuttaa neulahuovutuksella vaikka rintakorun tai syksyllä heijastimen.
Mielestäni tuotteesta tuli vekkulin näköinen kissa. Poikani on ollut kissaan tyytyväinen. Tyttäreni pitää erityisesti kissan silmistä. Omalle luokalleni esittelin kissan juuri viime viikolla. Osa oppilaistani ei oikein tahtonut uskoa, että olin tehnyt kissan ihan itse. Ensi viikolla luokkani saa keksiä kissalle nimen.
Mielestäni työni onnistui hyvin. Opin uutta karvaompelusta ja pehmolelun kaavoittamisesta. Myös vuoren ompelu tuli nyt vähän tutummaksi. Voin hyvin kuvitella tekeväni muitakin pehmoleluja, nyt kun olen jo yhden onnistunut tekemään. Ensi kerralla voisin tehdä jotain vähän mielikuvituksellisempaa. Kissahahmo oli aika turvallinen valinta ensimmäiseksi karvapehmoleluksi.
Oppilas saa onnistumisen kokemuksia ja oppii luottamaan omiin taitoihinsa. Oppilas saa kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin läpiviemisestä. Toivottavasti oppilas saa myös sen verran lisää itseluottamusta itseensä projektin aikana, että hän saattaa innostuessaan alkaa harrastamaan käsitöitä vapaa-ajallaankin.
Valmiin kissapehmon kuvia.
Arviointi
Ompelun kurssityössä lähdin liikkeelle tuotteesta. Suunnittelin tekeväni pehmolelun, koska sen tekeminen oli minulle aika vierasta. Tuotteen saajan halusin olevan joku ihan lähipiiristäni, jotta voisin kysyä kommentteja työn edistyessä. Lopulta päädyin tekemään kissa-pehmon pojalleni.
Suunnittelussa lähdin liikkeelle tutkimalla tyttäreni kissapehmoja. Tuotteen valmistaminen sujui pääosin ihan hyvin. Ensin mietitytti kissan vuorin eli käsitaskun tekeminen. Asiaa useampia päivä mietittyäni, keksin lopulta miettiä taskua kuin vuoria. Tämän oivalluksen jälkeen alkoi suunnittelu ja ompelu sujua.
Ompeluun meni useampia päiviä. Tämä johtui siitä, että koska käy töissä, ei aikaa ole kovinkaan paljoa esim. työpäivän jälkeen. Lisäksi etenin rauhallisesti, jotta en tekisi virheitä esim. ompelujärjestyksessä. Kirjasin ompelussa esiintulleita asioita paperille ja tein työn edetessä itselleni työjärjestyksen. Niiden avulla oli helpompi kirjoittaa raporttia.
Perusopetuksen oppimistehtävä 3 - 4-luokalle on aikataulultaan aika napakaksi suunniteltu. Mikäli on mahdollista muun käsityön opetukselta, niin työhön menisi ehkä vielä yksi kaksoistunti enemmän. Tämä kannattaisi varata aikatauluun ainakin hitaampia oppilaita ajatellen. Tällä viidennellä kerralla voisivat nopeammat tehdä jonkin muun pienen työn tai järjestellä materiaali- ja kangaskaappeja sekä yleistä siivousta ja järjestelyä. Jos käsityöluokan tavarat ovat järjestyksessä, niin oppilaat voivat huovuttaa neulahuovutuksella vaikka rintakorun tai syksyllä heijastimen.
Mielestäni tuotteesta tuli vekkulin näköinen kissa. Poikani on ollut kissaan tyytyväinen. Tyttäreni pitää erityisesti kissan silmistä. Omalle luokalleni esittelin kissan juuri viime viikolla. Osa oppilaistani ei oikein tahtonut uskoa, että olin tehnyt kissan ihan itse. Ensi viikolla luokkani saa keksiä kissalle nimen.
Mielestäni työni onnistui hyvin. Opin uutta karvaompelusta ja pehmolelun kaavoittamisesta. Myös vuoren ompelu tuli nyt vähän tutummaksi. Voin hyvin kuvitella tekeväni muitakin pehmoleluja, nyt kun olen jo yhden onnistunut tekemään. Ensi kerralla voisin tehdä jotain vähän mielikuvituksellisempaa. Kissahahmo oli aika turvallinen valinta ensimmäiseksi karvapehmoleluksi.
kuvia puuttuu vielä...
VastaaPoistaSöpö oli kattisi
VastaaPoista