perjantai 18. huhtikuuta 2014

Ompelun kurssityö
Lahja minulta sinulle

Ensimmäinen ideani oli tehdä pingviini, kuinkas muutenkaan. Koska tehtävänanto oli lahja jollekulle, niin päädyin erilaiseen ratkaisuun. En ole ennen tehnyt kuin aivan pienen pehmolelun ja senkin tein tavallisesta kankaasta. Halusin kokeilla karvaa pehmolelun tekemisessä. Saatavillani oli vain ruskeaa karvaa, niin seuraava kysymys oli, että mikä eläin. Koska tyttäreni ja poikani pitävät kissoista, mutta ovat molemmat allergisia, niin päädyin tekemään kissan. Kissa tuli myös mieleen ”Aristokatit” elokuvan ”Katti tahtoo olla jokainen” -laulusta. Kyseisestä elokuvasta lapseni pitävät kovasti.

Koska poikani on vielä alle kouluikäinen, hän ei harrasta kuin jumppaa. Lahjani ei siis liity harrastukseen. Poikani on kuitenkin viimeaikoina valittanut, että hänellä on liian vähän pehmoleluja. Poikani siis tarvitsee pehmoa. Päätin tehdä kissasta pojan, koska se tulee pojalle. Koska ”pelkkä” kissapehmolelu olisi mielestäni liian helppo valinta, halusin tehdä siihen käden mentävän kolon sisälle. Kyseessä on siis pehmolelu ja käsinukke. Tällöin lelu on monikäyttöisempi. Tällöin myös minä voin lainata sitä välillä töihin. Ajattelin käyttää sitä pienten oppilaitteni kanssa aina, kun ”kissalla on asiaa” eli kun opella on jotain asiaa. En kuitenkaan ryöstä kissaa pojaltani kokonaan kouluun, vaan se on koulukissana vain alkusyksyn ja loppukevään. Muulloin luokassamme on luokkamaskottina Minttu-Bibussi Bouftou eli lammaspehmo. Lammaspehmo on kuitenkin jo luokalleni tuttu, joten kissa voisi olla hyvä alkusyksyllä esim. luokan sääntöjen kertaamisessa. Tällöin oppilaat voisivat sääntöjä kerratessaan selittää ne myös uudelle hahmolle eli kissalle.

Ensin hahmottelin kissan kaavoja miettimällä yhden tyttäreni kissapehmon muotoja. Kovin monimutkaista en halunnut tehdä, jotta voisin sen pienin muutoksin koulussa oppilaiden kanssa valmistaa. Suurimman mietinnän minulle aiheutti käden mentävä tasku kissan sisään. Miten se pitää valmistaa ja ommella, jotta se toimii? Pähkäilin asiaa, kunnes keksin ajatella hahmoa kuin hanskaa. Tasku kissan sisällä on kuin hanskan vuori. Kun tämän oivalsin alkoi tekeminen jo sujua.
Seuraavaksi piirsin kissan kaavat. Kissan takakappaleen piirsin vain yhdestä osasta. Kissan etukappale on kolmeosainen, jotta pää saadaan vähän ulkonevaksi. Etu- ja takakäpälät tein kahdella kankaalla. Ulkopuoli käpälistä on karvaa ja sisäpuoli on keltaista neuloskangasta. Etukäpäliin tein lisäksi vaaleanpunaiset käpälän päät, vähän kuin kissan anturat. Koska halusin ommella ne käpäliin kaarevasti, niin tein niihin loveamisia. Hännän piirsin kaarevaksi sillä harvoin kissan häntä on aivan suorana. Myös häntä on kahdesta kankaasta. Korvat tein vaaleanpunaisesta ja ruskeasta karvasta. Kissan nenän tein päällikeompelulla vaaleanpunaisesta kankaasta kolmion mallisena.



Häntä alapuolelta ja päältä kuvattuna.


Ensin piti ommella kissan etukappaleet yhteen. Tämän jälkeen etukappale piti viimeistellä. Kissan silmät halusin jotenkin erottuviksi. Niinpä tein niihin ensin sopivaan kohtaan päätä vihreällä kankaalla ja päällikeompelulla silmän muodon. Tämän jälkeen ompelin niihin käsin päälle kellertävät napit. Kissan suu on ommeltu käsin. Myös viikset ovat käsin pujotettu etukappaleen takaa ja sitten solmin langat moneen kertaan takaa.
Seuraavaksi tein käpälät, korvat ja hännän. Ompelin niiden kappaleet yhteen. Sitten käänsin ne oikein päin ja täytin täytteellä melkein täyteen.
Musta kangas kättä varten oli seuraava ommeltava. Ensin ompelin alareunat etu ja takakappaleeseen oikeat puolet vastakkain. Tässä kohtaa piti harsia alareunan sauman väliin takakäpälät kiinni alareunaan etukappaleeseen ja häntä takakappaleen alareunaan. Sitten ompelin taskun/vuorin sivureunat.


















Etukäpälien ompelua.

Etukäpälät ja korvat piti harsia seuraavaksi oikeille paikoilleen. Sitten piti huolellisesti ommella kissan sivusaumat alareunan saumasta aina korvia myöten. Jätin kääntö- ja täyttöaukon korvien väliin. Seuraavaksi käänsin koko kissan taskuineen kaikkineen oikein päin. Ja olin onnistunut tekemään käsitaskun oikein, jee!

Nyt pääsin täyttämään kissaa. Käytin täyttämisessä myös kaikki kankaiden leikkaamisesta tulleet silput ja karvan palat. Ensin leikkasin niitä vielä pienemmiksi. Lopulta en paljoakaan tarvinnut tavallista tyynyntäytettä. Sitä on vain käpälissä, hännässä ja korvissa sekä vähän päässä. Lopuksi ompelin täyttöaukon kiinni käsin ruskealla langalla.

Samanlaisen käsityöprojektin voi hyvin toteuttaa koulussa. Mikäli pehmolelusta tehdään käsinukke, niin on viisainta tehdä se vähän isompien oppilaiden kanssa. Ilman käsinuken taskua sen voi tehdä tavallisena pehmona jo 3 – 4-luokkalaisten kanssa. Tällöin se tosin kannattaa tehdä tavallisesta kankaasta, eikä karvasta. Aika pientenkin oppilaiden kanssa pehmon voisi toteuttaa, jos sen tekisi huovasta ja tekisi kaikki ompeleet käsin. Pehmon kaavat voisi piirtää ilman saumanvaroja, jos sitä ei tee karvasta. Itse käytin nyt kauttaaltaan 10 mm saumanvaroja. Pehmo on helppo muuntaa myös pupujussiksi, koiraksi tai karhuksi korvia ja häntää muuttamalla. Mitä pienemmistä oppilaista on kyse, sen homogeenisemmät hahmot kannattaa tehdä. Isommille voi antaa kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Tämän tekisin sen vuoksi, että pieniä pitää enemmän neuvoa ja opastaa kuin isompia. Opettaminen eri vaiheissa on helpompaa ja samoin oppilaan ohjeistuksen seuraaminen on parempaa, kun vaihtoehtoja ei ole montaa. Pienimmille riittää vain, että tehdään kissa tai koira. Tässä tarkoitan pienimmillä alkuopetuksen oppilaita eli vuosiluokkia 1 – 2. Koiran saa helpommin eri näköiseksi kuin kissan, jos sille suunnittelee lurppakorvat.

Pehmolelu -käsityöprojekti koulussa

Ensimmäinen kaksoistunti
Lähdetään liikkeelle suunnittelusta. Voidaan katsoa netistä ”Katti tahtoo olla jokainen” -videon pätkä. Samoin katsotaan myös pätkä ”Kaunotar ja Kulkuri” -elokuvasta. Kenelle pehmo tulee? Mistä eläimestä hän pitää? Mikä on materiaali? Mitkä värit? Onko eläin naaras vai koiras? Onko pehmon saaja poika vai tyttö?
Oppilaan on päätettävä minkä eläimen hän tekee. Ensin kannattaa valita käytettävissä olevista kankaista sopivat värit ja materiaalit. Opettaja kertoo eri materiaaleista ja niiden ominaisuuksista. Seuraavaksi siirrytään korvien ja hännän suunnitteluun ja kaavojen piirtämiseen. Opettaja näyttää kaavojen piirtämisen. Nopeimmat voivat sitten laittaa kaavoja kiinni kankaisiin ja aloittaa leikkaamisen opettajan luvalla. Opettajan kannattaa tehdä tietokoneelle esitys projektin eri työvaiheista. Tämä on hyvä heijastaa kankaalle joka tunnilla. Mikäli tykkiä ei ole käytössä, voi työjärjestyksen tulostaa ja kopioida kaikille.

Toinen kaksoistunti
Kaavojen avulla piirretään tarvittavat kappaleet kankaalle. Kankaat leikataan. Opettaja näyttää näistä vaiheista koko ryhmälle mallisuorituksen. Aloitetaan ompelu etukappaleesta. Etukappaleiden yhteenompelun jälkeen tehdään silmien ja suun viimeistelyt. Harsitaan käpälät. Korvat ja häntä kiinni etu- ja takakappaleen väliin kankaiden ollessa oikeatpuolet vastakkain. Muistetaan jättää käpälät, korvat ja häntä oikeiden puolien väliin, niiden sisälle ommeltaessa. Tässä kannattaa taas näyttää mallia. Oppilaista voi muuten tuntua oudolta, että kaikki ulokkeet jätetään ommellessa ikäänkuin sisälle. Tällöin voidaan näyttää havainnollisesti kuinka käy, kun koko tuotos käännetään oikeinpäin. Oppilaat ompelevat omaan tahtiinsa.


Oman työni alasauma takakappaleeseen, 
jossa on myös häntä ommeltuna.


Kolmas kaksoistunti
Oppilaat jatkavat ompelua. Nopeimmat saattavat jo saada hahmonsa aika hyvään vaiheeseen. Pehmolelu täytetään ja täyttöaukko suljetaan. Kaikkien nopeimmat voivat alkaa suunnitella pehmoleluilleen esim. rusetin, takin tai päähineen. Hitaammat jatkavat ompelua.


Oma työni, kun alasaumat ja sivut on ommeltu.


Neljäs kaksoistunti
Pehmolelut saadaan valmiiksi. Osa ehtii saada pehmolle myös vaatetusta tms. Ne esitellään muille. Keskustellaan yhdessä siitä mitä projektin aikana opittiin. Mikä oli vaikeaa ja missä onnistuttiin. Oppilas saa kahdenkesken arvion työstään. Oppilas suorittaa projektista itsearvioinnin lomakkeen tms. avulla. Annetaan lelupehmoille nimet. Jos aikaa jää voi oppilas suunnitella ja tehdä omalle pehmolleen adoptiokortin, jonka täyttää se, jolle pehmo tulee.


Työni harsittuna. En voinut vastustaa
kiusausta kääntää se oikein päin.

Didaktinen arviointi


Projektin aikana oppilas oppii suunnittelua ja ompelun taitoja. Oppilas oppii piirtämään ja käyttämään kaavoja, kun harjoitellaan kaavan käyttöä pehmolelun valmistamisessa. Oppilas saa myös tietoja eri materiaaleista ja niiden ominaisuuksista ensimmäisellä tunnilla, kun käydään läpi erilaisia materiaaleja. Oppilas oppii saumoja ja huolittelua. Oppilas oppii tekemään ja seuraamaan työjärjestystä. Lopulta oppilas näkee käytännössä miten suunnittelu ja materiaalivalinnat vaikuttavat lopulliseen työhön. Oppilas oppii arvoimaan omaa osaamistaan ja lopputulostaan myös itse. 
Oppilas saa onnistumisen kokemuksia ja oppii luottamaan omiin taitoihinsa. Oppilas saa kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin läpiviemisestä. Toivottavasti oppilas saa myös sen verran lisää itseluottamusta itseensä projektin aikana, että hän saattaa innostuessaan alkaa harrastamaan käsitöitä vapaa-ajallaankin.





Valmiin kissapehmon kuvia.



Arviointi

Ompelun kurssityössä lähdin liikkeelle tuotteesta. Suunnittelin tekeväni pehmolelun, koska sen tekeminen oli minulle aika vierasta. Tuotteen saajan halusin olevan joku ihan lähipiiristäni, jotta voisin kysyä kommentteja työn edistyessä. Lopulta päädyin tekemään kissa-pehmon pojalleni. 
Suunnittelussa lähdin liikkeelle tutkimalla tyttäreni kissapehmoja. Tuotteen valmistaminen sujui pääosin ihan hyvin. Ensin mietitytti kissan vuorin eli käsitaskun tekeminen. Asiaa useampia päivä mietittyäni, keksin lopulta miettiä taskua kuin vuoria. Tämän oivalluksen jälkeen alkoi suunnittelu ja ompelu sujua.
Ompeluun meni useampia päiviä. Tämä johtui siitä, että koska käy töissä, ei aikaa ole kovinkaan paljoa esim. työpäivän jälkeen. Lisäksi etenin rauhallisesti, jotta en tekisi virheitä esim. ompelujärjestyksessä. Kirjasin ompelussa esiintulleita asioita paperille ja tein työn edetessä itselleni työjärjestyksen. Niiden avulla oli helpompi kirjoittaa raporttia.




Perusopetuksen oppimistehtävä 3 - 4-luokalle on aikataulultaan aika napakaksi suunniteltu. Mikäli on mahdollista muun käsityön opetukselta, niin työhön menisi ehkä vielä yksi kaksoistunti enemmän. Tämä kannattaisi varata aikatauluun ainakin hitaampia oppilaita ajatellen. Tällä viidennellä kerralla voisivat nopeammat tehdä jonkin muun pienen työn tai järjestellä materiaali- ja kangaskaappeja sekä yleistä siivousta ja järjestelyä. Jos käsityöluokan tavarat ovat järjestyksessä, niin oppilaat voivat huovuttaa neulahuovutuksella vaikka rintakorun tai syksyllä heijastimen.

Mielestäni tuotteesta tuli vekkulin näköinen kissa. Poikani on ollut kissaan tyytyväinen. Tyttäreni pitää erityisesti kissan silmistä. Omalle luokalleni esittelin kissan juuri viime viikolla. Osa oppilaistani ei oikein tahtonut uskoa, että olin tehnyt kissan ihan itse. Ensi viikolla luokkani saa keksiä kissalle nimen.
Mielestäni työni onnistui hyvin. Opin uutta karvaompelusta ja pehmolelun kaavoittamisesta. Myös vuoren ompelu tuli nyt vähän tutummaksi. Voin hyvin kuvitella tekeväni muitakin pehmoleluja, nyt kun olen jo yhden onnistunut tekemään. Ensi kerralla voisin tehdä jotain vähän mielikuvituksellisempaa. Kissahahmo oli aika turvallinen valinta ensimmäiseksi karvapehmoleluksi.

2 kommenttia: