lauantai 11. tammikuuta 2014

Jaksosuunnitelma

Jaksosuunnitelma:
5. luokka
Projektityö: pienryhmissä valmistettava tabletti/liina ja tilanjakaja

Motivointi: Kukin oppilas tekee oman pienen tabletin juhlaruokailua varten. Tabletti on ruokailussa lautasen ja muiden ruokailuvälineiden alla käytettävä kangas tai muovialusta. Ryhmän yhteen kokoamat tabletit käytetään jossain koulun juhlassa ikkuna-, seinä- tai tilanjakajakoristeluissa. Juhlien jälkeen oppilaat saavat omat tablettinsa omikseen ja voivat antaa sen esim. sukulaiselle lahjaksi.

Ensimmäinen kaksoistunti I x 2h
Tekstiilityön ja teknisen työn yhteinen projekti.
Työn alustus: tekstiilipuolella käytetään kudontaa (kehyspuu- ja/ tai kangaspuukudonta)
teknisellä puolella puu- ja kivityön tekniikoita (ripustustanko metallia tai puuta, alatuki kiveä tai puuta saatavuuden mukaan)
Materiaaleihin ja tekniikoihin lyhyt yhteinen tutustuminen esittelemällä valmista tuotosta.
Ryhmäytyminen: ryhmien koko n. 4 hlö. Suunnittelu: mikä juhla, mitkä värit, toteutustapa ja materiaalit. Lopullisen kudontatyön päättely → solmeilut loppuun.
Tunnin tavoitteet: ryhmän yhteinen päätös juhlasta: venetsialaiset, joulu, pääsiäinen vai vappu. Ryhmän tekemä suunnitelma tabletista: värimaailma, mitkä materiaalit: lanka vai poppanakude. Konkreettinen suunnitelma, jossa on eri langoin tai poppanakutein osoitettu minkä verran mitäkin väriä ja kudetta kudotaan.
Suunnittelutyössä ohjaa ryhmät ensin päättämään värimaailmansa. Sitten neuvo tutustumaan vaihtoehtoina oleviin materiaaleihin ja päättämään niiden värien mukaan, mitä niistä käytetään. Näin saadaan aikaan konkreettinen suunnitelma työstä.

Toinen kaksoistunti II x 2h
Puolet aloittavat kudonnan ja heidät tutustutetaan kudonnan termeihin. Toinen puoli aloittaa teknisen työn puolen ja he tekevät ripustukset. Tässä ryhmät jaetaan puoliksi niin että kaksi kutoo ja kaksi tekee ripustusta. Ripustimia tulee siis yksi teline per kaksi oppilasta. Kudonnan työ on kooltaan n. 30 cm x 40- 50 cm. Kudontaan lasken menevän suuremman osan ajasta eli jaksosta 3 x 2h. Ripustustelineen tekemiseen menee 2 x 2 h. Viimeisellä kerralla ryhmät esittelevät työnsä, työt kootaan ripustuksiin ja viedään esille.
Kudontaan tarvittava loimi luodaan 30 cm levyisenä kehyspuihin parityönä, oppilaiden toimiessa toinen toisilleen apuna. Opettaja näyttää mallin loimen laittamisesta kehyspuiden ohjeen mukaan. Tässä pitää muistaa laittaa reunoihin kaksi loimilankaa vahvistukseksi kumpaankin reunaan.
Loimeen pujotellaan tasauslanka. Tämän jälkeen kudo muutama sentti 3 – 5 cm ”jätekuteella” alkuun. Näin varsinaisesta työstä ei purkaannu mitään, kun valmis työ irroitetaan kudinpuista. Lisäksi työnjäljestä tulee tasaisempi. Sukkulaan kääritään valittua kudetta ja sitten vaan kutomaan suunnitelman mukaan. Viriön vaihtamisen opettaminen tulee samalla, kun opettaja näyttää miten kudonta sujuu.
Tunnin tavoitteet: viriöpuu, loimi, kude ja sukkula -käsitteiden oppiminen. Loimen laittaminen kudepuihin oppilasparin kanssa → toisen apuna toiminen. Kudonnan aloittaminen.

Käspaikka -nettisivuilla on hyviä havaintokuvia eri vaiheista, vaikka itse vielä näytätkin miten tehdään. Kuvia voi jättää tykin kautta näkyviin muistin virkistykseksi tunnin ajaksi. Jätä luokkaan esille kehyspuiden omat ohjeet kunkin kehyspuun viereen, jotta niistä saa apuja myös. Oppilaita ohjataan vaihe vaiheelta eteenpäin, kunnes työ alkaa pikkuhiljaa sujua.

Kolmas kaksoistunti III x 2h
Kudontatyön jatkaminen kutomalla palttinaa. Valmiin kankaan siirtäminen tarvittaessa kudinpuissa alaspäin – tässä opettaja auttaa aluksi. Raitojen tekeminen väriä vaihtamalla. Miten kude päätellään ja uusi aloitetaan. Muista jättää kude kaarelle pujottaessasi, jottei työ ala kuroutua reunoistaan! Yritä laittaa aina samalla tavalla kaarelle → työjälki on tasaisempaa .
Tunnin tavoitteet: kutomisen jatkaminen tasaisena. Viimeksi opitun uuden taidon ja tekniikan vahvistaminen. Värien vaihtaminen. Työn tekeminen suunnitelman mukaan. Kuteen aloittamisen ja lopettamisen opettelu.

Neljäs kaksoistunti IV x 2h
Kudonnan jatkaminen. Suunnitelman loppuun pääseminen. Loppuun ommellaan taas ”jätekuteella” 3 – 5 cm. Työn irroittaminen kehyspuista. Opettaja näyttää ja neuvoo. Työn viimeistely solmeilemalla loimilangat joko solmuin tai letittämällä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan eteneminen → eli minkälaiset solmut/letitys laitetaan, jotta työ voidaan laittaa ripustimeensa.
Mikäli joku on toisia nopeampi, voi hän tehdä valmiiseen työhönsä erilaisia koristeluja. Esim. langalla kirjailtu kuvio työn pintaan.
Tavoitteet: työn loppuun saaminen.

Viides kaksoistunti v x 2h
Kudonnan jatkaminen ja valmiiksi saaminen. Uusien kutojien neuvominen ja auttaminen työn alkuun. Kun ensimmäiset ryhmät tulevat teknisistä töistä saatuaan ripustintelineensä valmiiksi, voivat nopeimmat kutojat toimia opettajan apuna apuopettajina näille, kun he opettelevat uutta tekniikkaa. Uusille ryhmäläisille loimen laittaminen kehyspuihin → tehdään pareittain opettajan ohjeistaessa.
Tavoitteet: Vanhoilla: työn päättely ja viimeistely. Uusien ryhmäläisten töiden alkuun saaminen. Kudonnan perusteiden läpikäyminen. Oppilaat auttavat toinen toisiaan → apuna toimimisen opettelu.

Kuudes kaksoistunti VI x 2h
Puolet ryhmästä jatkaa kudontaansa, he jotka olivat ensin teknisissä töissä. Toinen puoli ryhmästä siirtyy teknisiin töihin. Teknisissä töissä pareittain tapahtuva ripustimen eli telineen suunnittelu. Tehdään suunnitelma n. 120 cm korkealle telineelle. Opettajalla esimerkkikappale telineestä, jonka avulla eri työvaiheet käydään yhdessä läpi. Pareittain päätetään että:
  • käytetäänkö kivi- vai puujalustaa
  • tehdäänkö tanko-osa metallista vai puusta
  • viimeistely: tarvitaanko maalausta tai hiomista
Telineen tekemisen aloittaminen.
Tavoitteet: pareittain työskentely. Yhteisen suunnitelman aikaansaaminen.

Seitsemäs kaksoistunti VII x 2h
Telineen tekeminen valmiiksi. Tangon kiinnitys. Reikien poraus. Mahdolliset telineen viimeistelytyöt → maalaus tai hiominen. Opettaja ohjaa ja neuvoo näyttämällä ensin työvaiheet ja sitten oppilaiden ryhtyessä töihin aina tarvittaessa.
Tavoitteet: suunnitelman mukaan eteneminen. Työn valmiiksi saaminen.

Kahdeksas kaksoitunti VIII x 2h
Ensimmäisellä tunnilla ryhmät kokoavat työnsä telineisiin. Opettajalla on pajunoksia tablettien yhteenliittämistä ja ripustimeen laittamista varten. (Näytä video tietokonetykillä kokoamisesta.) Opettaja auttaa tarvittaessa ripustuksissa ja pohtii yhdessä ryhmien kanssa miten tavoitteisiin päästiin. Toisella tunnilla esitellään lyhyesti työt ja pohditaan lopuksi yhdessä mikä oli vaikeaa, missä oli ongelmia ja mitä opittiin.

Tavoitteet: oman ryhmän yhteisen työn valmiiksi saaminen. Toisten töihin tutustuminen. Projektin onnistumisen arviointi. Yhteinen pohdinta koko projektista ja mitä siinä opittiin. Oppilaan tekemä oman työn arvioimisen opettelu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti