Jaksosuunnitelma:
5.
luokka
Projektityö:
pienryhmissä valmistettava tabletti/liina ja tilanjakaja
Motivointi:
Kukin oppilas tekee oman pienen tabletin juhlaruokailua varten.
Tabletti on ruokailussa lautasen ja muiden ruokailuvälineiden alla
käytettävä kangas tai muovialusta. Ryhmän yhteen kokoamat
tabletit käytetään jossain koulun juhlassa ikkuna-, seinä- tai
tilanjakajakoristeluissa. Juhlien jälkeen oppilaat saavat omat
tablettinsa omikseen ja voivat antaa sen esim. sukulaiselle lahjaksi.
Ensimmäinen
kaksoistunti I x 2h
Tekstiilityön
ja teknisen työn yhteinen projekti.
Työn
alustus: tekstiilipuolella käytetään kudontaa (kehyspuu- ja/ tai
kangaspuukudonta)
teknisellä
puolella puu- ja kivityön tekniikoita (ripustustanko metallia tai
puuta, alatuki kiveä tai
puuta saatavuuden mukaan)
Materiaaleihin
ja tekniikoihin lyhyt yhteinen tutustuminen esittelemällä valmista
tuotosta.
Ryhmäytyminen:
ryhmien koko n. 4 hlö. Suunnittelu: mikä juhla, mitkä värit,
toteutustapa ja materiaalit. Lopullisen kudontatyön päättely →
solmeilut loppuun.
Tunnin
tavoitteet: ryhmän yhteinen päätös juhlasta: venetsialaiset,
joulu, pääsiäinen vai vappu. Ryhmän tekemä suunnitelma
tabletista: värimaailma, mitkä materiaalit: lanka vai poppanakude.
Konkreettinen suunnitelma, jossa on eri langoin tai poppanakutein
osoitettu minkä verran mitäkin väriä ja kudetta kudotaan.
Suunnittelutyössä
ohjaa ryhmät ensin päättämään värimaailmansa. Sitten neuvo
tutustumaan vaihtoehtoina oleviin materiaaleihin ja päättämään
niiden värien mukaan, mitä niistä käytetään. Näin saadaan
aikaan konkreettinen suunnitelma työstä.
Toinen
kaksoistunti II x 2h
Puolet
aloittavat kudonnan ja heidät tutustutetaan kudonnan termeihin.
Toinen puoli aloittaa teknisen työn puolen ja he tekevät
ripustukset. Tässä ryhmät jaetaan puoliksi niin että kaksi kutoo
ja kaksi tekee ripustusta. Ripustimia tulee siis yksi teline per
kaksi oppilasta. Kudonnan työ on kooltaan n. 30 cm x 40- 50 cm.
Kudontaan lasken menevän suuremman osan ajasta eli jaksosta 3 x 2h.
Ripustustelineen tekemiseen menee 2 x 2 h. Viimeisellä kerralla
ryhmät esittelevät työnsä, työt kootaan ripustuksiin ja viedään
esille.
Kudontaan
tarvittava loimi luodaan 30 cm levyisenä kehyspuihin parityönä,
oppilaiden toimiessa toinen toisilleen apuna. Opettaja näyttää
mallin loimen laittamisesta kehyspuiden ohjeen mukaan. Tässä pitää
muistaa laittaa reunoihin kaksi loimilankaa vahvistukseksi kumpaankin
reunaan.
Loimeen
pujotellaan tasauslanka. Tämän jälkeen kudo muutama sentti 3 – 5
cm ”jätekuteella” alkuun. Näin varsinaisesta työstä ei
purkaannu mitään, kun valmis työ irroitetaan kudinpuista. Lisäksi
työnjäljestä tulee tasaisempi. Sukkulaan kääritään valittua
kudetta ja sitten vaan kutomaan suunnitelman mukaan. Viriön
vaihtamisen opettaminen tulee samalla, kun opettaja näyttää miten
kudonta sujuu.
Tunnin
tavoitteet: viriöpuu, loimi, kude ja sukkula -käsitteiden
oppiminen. Loimen laittaminen kudepuihin oppilasparin kanssa →
toisen apuna toiminen. Kudonnan aloittaminen.
Käspaikka
-nettisivuilla on hyviä havaintokuvia eri vaiheista, vaikka itse
vielä näytätkin miten tehdään. Kuvia voi jättää tykin kautta
näkyviin muistin virkistykseksi tunnin ajaksi. Jätä luokkaan
esille kehyspuiden omat ohjeet kunkin kehyspuun viereen, jotta niistä
saa apuja myös. Oppilaita ohjataan vaihe vaiheelta eteenpäin,
kunnes työ alkaa pikkuhiljaa sujua.
Kolmas
kaksoistunti III x 2h
Kudontatyön
jatkaminen kutomalla palttinaa. Valmiin kankaan siirtäminen
tarvittaessa kudinpuissa alaspäin – tässä opettaja auttaa
aluksi. Raitojen tekeminen väriä vaihtamalla. Miten kude päätellään
ja uusi aloitetaan. Muista jättää kude kaarelle pujottaessasi, jottei työ ala kuroutua reunoistaan! Yritä laittaa aina samalla tavalla kaarelle → työjälki on tasaisempaa .
Tunnin
tavoitteet: kutomisen jatkaminen tasaisena. Viimeksi opitun uuden
taidon ja tekniikan vahvistaminen. Värien vaihtaminen. Työn
tekeminen suunnitelman mukaan. Kuteen aloittamisen ja lopettamisen
opettelu.
Neljäs
kaksoistunti IV x 2h
Kudonnan
jatkaminen. Suunnitelman loppuun pääseminen. Loppuun ommellaan taas
”jätekuteella” 3 – 5 cm. Työn irroittaminen kehyspuista.
Opettaja näyttää ja neuvoo. Työn viimeistely solmeilemalla
loimilangat joko solmuin tai letittämällä. Alkuperäisen
suunnitelman mukaan eteneminen → eli minkälaiset solmut/letitys
laitetaan, jotta työ voidaan laittaa ripustimeensa.
Mikäli
joku on toisia nopeampi, voi hän tehdä valmiiseen työhönsä
erilaisia koristeluja. Esim. langalla kirjailtu kuvio työn pintaan.
Tavoitteet:
työn loppuun saaminen.
Viides
kaksoistunti v x 2h
Kudonnan
jatkaminen ja valmiiksi saaminen. Uusien kutojien neuvominen ja
auttaminen työn alkuun. Kun ensimmäiset ryhmät tulevat teknisistä
töistä saatuaan ripustintelineensä valmiiksi, voivat nopeimmat
kutojat toimia opettajan apuna apuopettajina näille, kun he
opettelevat uutta tekniikkaa. Uusille ryhmäläisille loimen
laittaminen kehyspuihin → tehdään pareittain opettajan
ohjeistaessa.
Tavoitteet:
Vanhoilla: työn päättely ja viimeistely. Uusien ryhmäläisten
töiden alkuun saaminen. Kudonnan perusteiden läpikäyminen.
Oppilaat auttavat toinen toisiaan → apuna toimimisen opettelu.
Kuudes
kaksoistunti VI x 2h
Puolet
ryhmästä jatkaa kudontaansa, he jotka olivat ensin teknisissä
töissä. Toinen puoli ryhmästä siirtyy teknisiin töihin.
Teknisissä töissä pareittain tapahtuva ripustimen eli telineen
suunnittelu. Tehdään suunnitelma n. 120 cm korkealle telineelle.
Opettajalla esimerkkikappale telineestä, jonka avulla eri työvaiheet
käydään yhdessä läpi. Pareittain päätetään että:
- käytetäänkö kivi- vai puujalustaa
- tehdäänkö tanko-osa metallista vai puusta
- viimeistely: tarvitaanko maalausta tai hiomista
Telineen
tekemisen aloittaminen.
Tavoitteet:
pareittain työskentely. Yhteisen suunnitelman aikaansaaminen.
Seitsemäs
kaksoistunti VII x 2h
Telineen
tekeminen valmiiksi. Tangon kiinnitys. Reikien poraus. Mahdolliset
telineen viimeistelytyöt → maalaus tai hiominen. Opettaja ohjaa ja
neuvoo näyttämällä ensin työvaiheet ja sitten oppilaiden
ryhtyessä töihin aina tarvittaessa.
Tavoitteet:
suunnitelman mukaan eteneminen. Työn valmiiksi saaminen.
Kahdeksas
kaksoitunti VIII x 2h
Ensimmäisellä
tunnilla ryhmät kokoavat työnsä telineisiin. Opettajalla on
pajunoksia tablettien yhteenliittämistä ja ripustimeen laittamista
varten. (Näytä video tietokonetykillä kokoamisesta.) Opettaja
auttaa tarvittaessa ripustuksissa ja pohtii yhdessä ryhmien kanssa
miten tavoitteisiin päästiin. Toisella tunnilla esitellään
lyhyesti työt ja pohditaan lopuksi yhdessä mikä oli vaikeaa, missä
oli ongelmia ja mitä opittiin.
Tavoitteet:
oman ryhmän yhteisen työn valmiiksi saaminen. Toisten töihin
tutustuminen. Projektin onnistumisen arviointi. Yhteinen pohdinta
koko projektista ja mitä siinä opittiin. Oppilaan tekemä oman työn
arvioimisen opettelu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti