lauantai 11. tammikuuta 2014

Didaktista pohdintaa

Didaktista pohdintaa

Valitsin luokka-asteeksi viidennen luokan. Tämän tein siksi, että oppilaiden taitotaso olisi sopiva tehtävään. Varsinkin jos jo ennen tätä opintojaksoa tehdään itse kehyskudonta puita, tulee oppilaan olla täsmällinen sahauksessa ja annetuissa mitoissa. Jakson aikana oppilaan tulee harjoiteltua kykyä asettua toisen asemaan ja auttaa muita. Tässä projektissa tulee useammassakin kohtaa vastaan toisten auttaminen ja yhdessä tekeminen → suunnitelmien tekeminen ja loimen luominen yhdessä. Oppilas kasvaa yhteistyö- ja parityötaidoissaan ja harjoittelee muiden auttamista.

Kudonnan tekniikka tulee tässä projektissa uutena työtapana tutuksi. Tieto- ja taitopuolelta ajatellen tavoitteena on tutustua kudontaan, oppia sen termejä ja opetella kutomaan kehyspuilla. Tavoitteena on saada oppilaat huomaamaan, että vaikka kysessä on uusi tekniikka ja taito, he voivat sen oppia ja hallita → taitavuuden tunne ja omiin kykyihin luottaminen.
Tässä projektissa tehtävän työn täysin vapaa ideointi ei ole järkevää, sillä tekotapa on oppilaille ennestään tuntematon. Vieraalla tekniikalla tehtävää työtä on vaikea suunnitella vapaasti, jos ei tiedä minkälaisia mahdollisuuksia työtapa antaa ja toisaalta rajaa. Siksi annetaan vain kahdesta eri materiaalista valita kudonnan osuus. Työn suunnittelu toteutetaan oppilailla siten, että heidän pitää ensin päättää pienryhmässään mitä juhlaa he ajattelevat – venetsialaiset, joulu, pääsiäinen vai vappu. Sen jälkeen he valitsevat eriväristen askartelu-paperien avulla oman ryhmänsä värimaailman eli sen minkälaisia värejä he käyttävät. Tämän jälkeen tutustutaan käytettävissä oleviin materiaaleihin eli lankoihin ja poppanakuteisiin (joita voi myös leikata kaapeissa olevista jämäkankaista). Niiden avulla kukin oppilas suunnittelee oman ryhmänsä värimaailman mukaisen oman tabletin suunnitelman. Kukin ryhmä siis päättää yhteisen värimaailman ja tekee sitä yhteisen värikartan, jonka värejä he työssään käyttävät. Kaikkien töiden ei silti tarvitse olla prikulleen samanlaisia, vaan oppilas voi itse päättää kuinka paljon hän esim. vihreää käyttää ja kuinka paljon punaista. Jokaisen pitää palauttaa oma tablettisuunnitelmansa, joka on A4 paperille liimatut langan tai poppanan pätkät liimattuina tablettiliinan pienoismalliksi. Lisäksi ryhmä palauttaa yhteisen A3 kokoisen värimaailmakartan, johon on liimattu väripapereista värejä, joita ryhmä käyttää. A3 paperi voidaan taittaa ja laittaa sen sisälle kunkin ryhmäläisen oma suunnitelma.

Tämän projektin ongelmakohtana voi olla kunkin oppilaitoksen kangas- tai kehyspuiden määrä. Kaikissa oppilaitoksissa ei välttämättä ole kangaspuita, eikä niitä suuren hintansa vuoksi ole järkevää hankkia. Valmiit kehyskudontapuut eivät kuitenkaan maksa paljon, eivätkä ne vie isoa tilaakaan. Kehyspuita voi myös itse valmistaa esim. teknisissä töissä. Yksinkertaisimmillaan kehyspuut voi tehdä tukevasta, vahvasta pahvista. Järkevintä on kuitenkin tehdä ne puusta, jolloin ne ovat kestävämmät. Tämä kehyskudontapuiden valmistaminen voisi olla ihan oma teknisen työn aihe ja tehtävä. Tällöin jokainen pääsisi testaamaan omatekemän kehyskudontapuun toimintaa myös käytännössä.

Eriyttäminen tässä projektityössä tulee siinä, että jokainen saa valmistaa juuri sen kokoisen tabletin tekstiilitöissä kuin taidot antavat myöden. Leveys kehyspuissa on kaikille sama, mutta kukin oppilas tekee juuri sen pituisen tabletin tai liinan kuin ehtii annetussa ajassa tehdä. Nopeimmat taas voivat koristella töitään, tehdä hapsujen solmeiluihin helmipujotuksia tai auttaa muita oppilastovereita töissään. Teknisissä töissä saadaan vähän tuntumaa kivityöskentelyyn ja harjoitellaan yhteistyötaitoja parin kanssa toimiessa.

Integrointia muihin oppiaineisiin voidaan tehdä esimerkiksi siten, että tehdään suunnitelma tabletista ryhmissä jo kuvataiteen tunneilla. Kuvataiteen tunnilla voidaan myös harjoitella askartelun keinoin helpotettua kudontaa pujottelemalla pahviseen ”kehyspuuhun” lankoja. Erilaisista kivilajeista ja kudonnan materiaaleista voidaan puhua myös biologiassa sopivissa kursseissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti