Didaktista
pohdintaa
Valitsin
luokka-asteeksi viidennen luokan. Tämän tein siksi, että
oppilaiden taitotaso olisi sopiva tehtävään. Varsinkin jos jo
ennen tätä opintojaksoa tehdään itse kehyskudonta puita, tulee
oppilaan olla täsmällinen sahauksessa ja annetuissa mitoissa.
Jakson aikana oppilaan tulee harjoiteltua kykyä asettua toisen
asemaan ja auttaa muita. Tässä projektissa tulee useammassakin
kohtaa vastaan toisten auttaminen ja yhdessä tekeminen →
suunnitelmien tekeminen ja loimen luominen yhdessä. Oppilas kasvaa
yhteistyö- ja parityötaidoissaan ja harjoittelee muiden auttamista.
Kudonnan
tekniikka tulee tässä projektissa uutena työtapana tutuksi. Tieto-
ja taitopuolelta ajatellen tavoitteena on tutustua kudontaan, oppia
sen termejä ja opetella kutomaan kehyspuilla. Tavoitteena on saada
oppilaat huomaamaan, että vaikka kysessä on uusi tekniikka ja
taito, he voivat sen oppia ja hallita → taitavuuden tunne ja omiin
kykyihin luottaminen.
Tässä
projektissa tehtävän työn täysin vapaa ideointi ei ole järkevää,
sillä tekotapa on oppilaille ennestään tuntematon. Vieraalla
tekniikalla tehtävää työtä on vaikea suunnitella vapaasti, jos
ei tiedä minkälaisia mahdollisuuksia työtapa antaa ja toisaalta
rajaa. Siksi annetaan vain kahdesta eri materiaalista valita kudonnan
osuus. Työn suunnittelu toteutetaan oppilailla siten, että heidän
pitää ensin päättää pienryhmässään mitä juhlaa he
ajattelevat – venetsialaiset, joulu, pääsiäinen vai vappu. Sen
jälkeen he valitsevat eriväristen askartelu-paperien avulla oman
ryhmänsä värimaailman eli sen minkälaisia värejä he käyttävät.
Tämän jälkeen tutustutaan käytettävissä oleviin materiaaleihin
eli lankoihin ja poppanakuteisiin (joita voi myös leikata kaapeissa
olevista jämäkankaista). Niiden avulla kukin oppilas suunnittelee
oman ryhmänsä värimaailman mukaisen oman tabletin suunnitelman.
Kukin ryhmä siis päättää yhteisen värimaailman ja tekee sitä
yhteisen värikartan, jonka värejä he työssään käyttävät.
Kaikkien töiden ei silti tarvitse olla prikulleen samanlaisia, vaan
oppilas voi itse päättää kuinka paljon hän esim. vihreää
käyttää ja kuinka paljon punaista. Jokaisen pitää palauttaa oma
tablettisuunnitelmansa, joka on A4 paperille liimatut langan tai
poppanan pätkät liimattuina tablettiliinan pienoismalliksi. Lisäksi
ryhmä palauttaa yhteisen A3 kokoisen värimaailmakartan, johon on
liimattu väripapereista värejä, joita ryhmä käyttää. A3 paperi
voidaan taittaa ja laittaa sen sisälle kunkin ryhmäläisen oma
suunnitelma.
Tämän
projektin ongelmakohtana voi olla kunkin oppilaitoksen kangas- tai
kehyspuiden määrä. Kaikissa oppilaitoksissa ei välttämättä ole
kangaspuita, eikä niitä suuren hintansa vuoksi ole järkevää
hankkia. Valmiit kehyskudontapuut eivät kuitenkaan maksa paljon,
eivätkä ne vie isoa tilaakaan. Kehyspuita voi myös itse valmistaa
esim. teknisissä töissä. Yksinkertaisimmillaan kehyspuut voi tehdä
tukevasta, vahvasta pahvista. Järkevintä on kuitenkin tehdä ne
puusta, jolloin ne ovat kestävämmät. Tämä kehyskudontapuiden
valmistaminen voisi olla ihan oma teknisen työn aihe ja tehtävä.
Tällöin jokainen pääsisi testaamaan omatekemän kehyskudontapuun
toimintaa myös käytännössä.
Eriyttäminen
tässä projektityössä tulee siinä, että jokainen saa valmistaa
juuri sen kokoisen tabletin tekstiilitöissä kuin taidot antavat
myöden. Leveys kehyspuissa on kaikille sama, mutta kukin oppilas
tekee juuri sen pituisen tabletin tai liinan kuin ehtii annetussa
ajassa tehdä. Nopeimmat taas voivat koristella töitään, tehdä
hapsujen solmeiluihin helmipujotuksia tai auttaa muita
oppilastovereita töissään. Teknisissä töissä saadaan vähän
tuntumaa kivityöskentelyyn ja harjoitellaan yhteistyötaitoja parin
kanssa toimiessa.
Integrointia
muihin oppiaineisiin voidaan tehdä esimerkiksi siten, että tehdään
suunnitelma tabletista ryhmissä jo kuvataiteen tunneilla.
Kuvataiteen tunnilla voidaan myös harjoitella askartelun keinoin
helpotettua kudontaa pujottelemalla pahviseen ”kehyspuuhun”
lankoja. Erilaisista kivilajeista ja kudonnan materiaaleista voidaan
puhua myös biologiassa sopivissa kursseissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti