Tuotesuunnittelun
haasteet
Tuotesuunnittelua
ohjaavana opettajana on edessä monenlaisia haasteita. Ensinnäkin
pitää osata sunnitella tehtävät työt niin, että ne sopivat
oppilaiden taitotasolle. Toki lähes kaikki työt on toteutettavissa
helpotettuina tai vaihtoehtoisesti vaativampina töinä oppilaan
taidon mukaan. Oppilaan keskittymiskyvyn ja työmotivaation kannalta,
tämä taitotason sopivuus on erittäin tärkeää. Jos oppilas kokee
työn olevan liian vaikea tai haastava, niin hänen motivaationsa
tehdä työtä kärsii. Toisaalta, jos oppilas kokee työn olevan
liian helppo, niin hän saattaa tehdä työn liian hätäisesti tai
ei jaksa keskittyä kunnolla sen tekemiseen.
Useimmiten
on kuitenkin niin, että mitä pienemmistä oppilaista on kyse, niin
sitä suuremmat kuvitelmat heillä on taidoistaan suhteessa siihen
mitä he oikeasti osaavat. Siksi onkin tärkeää koittaa sopivan
lempeästi ja huomaavaisesti karsia oppilaan työsuunnitelmasta liian
suureelliset tai vaikeat kohdat. Tämän voi tehdä oppilaan kanssa
yhdessä keskustellen ja ohjata häntä keskittymään johonkin
tiettyyn kohtaan työssä. Yhdessä voi myös miettiä työhön
käytettävissä olevan ajan rajallisuutta ja sitä, mitä kaikkea
siinä ajassa ehtii tehdä. Voidaan myös sopia yhdessä, että
tehdään nämä kohdat ensin ja jos aikaa jää, niin voit toteuttaa
myös nämä toiset.
Isommilla
oppilailla, jotka lähestyvät jo murrosikää, voi tilanne olla taas
ihan toinen. Osa oppilaista saattaa yrittää selvitä tehtävistä
liiankin helpolla, vaikka taitoja olisi. Haastavinta onkin tällaisten
alisuoriutuja oppilaiden saaminen innostumaan jostain työstä tai
aiheesta. Myös näillä isommilla oppilailla on tärkeää osata
mitoittaa työt taitoja vastaaviksi. Opettajan kannattaa jo etukäteen
miettiä ennen uutta työtä, että miten työtä voi heikommille
oppilaille helpottaa tai taitaville oppilaille tehdä vaativammaksi.
Tämä
taitotason arviointi ja oppilaiden tuntemus on erittäin tärkeää
tulevan opetussuunnitelman takia. Kun käytössä on vähemmän
tunteja ja kaikkien pitäisi tehdä samat asiat, niin taidokas ja
huolellinen ennakkosuuunnittelu on entistäkin tärkeämpää. (Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014)
Käsitöitä
tehtäessä esiin tulee usein myös toteuttamiseen ja oppilaan oman
suunnitteluun liittyviä ongelmakohtia. Miten tehdään tämä tai
tuo kohta? Miten saadaan työ valmiiksi ja estettiseksi, jos jokin
vaihe tai osa työstä epäonnistuu? Tällöin on parasta miettiä
näitä yhdessä oppilaan kanssa. Silloin ongelmanratkaisu ja
vaiheittain työn eteneminen sekä epäonnistumisen korjaaminen
tehdään näkyväksi toiminnaksi. Mikäli oppilaitoksessa on
muitakin käsitöitä opettavia, voidaan kääntyä myös heidän
puoleensa. Samalla oppilas oppii, että vastoinkäymiset kuuluvat
välillä töihin ja että niistä voi oppia. Samoin se, että
epäonnistuminen ei aina tarkoita, että työ on pilalla, vaan
saattaa tehdä työstä mutkien kautta jopa paremman kuin alunperin
oli tarkoitus. Ainakin oppilas oppii tällaisesta työstä enemmän.
Muotoilua ja tuotesuunnittelua on jokapuolella. Joku on suunnitellut sen bussin, jolla oppilas tuli aamulla kouluun, samoin tuolin,jolla istut, kirjan kannet, joita katselet jne. Mitä pienemmästä oppilaasta on kyse, sitä varmemmin hän ei ole tullut edes ajatelleksi sitä. Toisaalta myös vanhempien oppilaiden kanssa on syytä tehdä näkyväksi tuotesuunnittelua. Myös jokainen tuote, jonka oppilas käsitöissä valmistaa, on kohdannut matkallaan ideasta valmiiksi käsityötuotteeksi monenlaista pohdintaa, valintaa ja erilaisia tuotesuunnittelun vaiheita. Usein oppilas ei itsestään tule tätä ajatelleeksi ja siksi opettajan onkin hyvä keskustella vielä valmiin käsityön äärellä oppilaiden kanssa tästä tuotteen matkasta ideasta valmiiksi. (Muotoiloa, 2009, 24 - 27)
Muotoilua ja tuotesuunnittelua on jokapuolella. Joku on suunnitellut sen bussin, jolla oppilas tuli aamulla kouluun, samoin tuolin,jolla istut, kirjan kannet, joita katselet jne. Mitä pienemmästä oppilaasta on kyse, sitä varmemmin hän ei ole tullut edes ajatelleksi sitä. Toisaalta myös vanhempien oppilaiden kanssa on syytä tehdä näkyväksi tuotesuunnittelua. Myös jokainen tuote, jonka oppilas käsitöissä valmistaa, on kohdannut matkallaan ideasta valmiiksi käsityötuotteeksi monenlaista pohdintaa, valintaa ja erilaisia tuotesuunnittelun vaiheita. Usein oppilas ei itsestään tule tätä ajatelleeksi ja siksi opettajan onkin hyvä keskustella vielä valmiin käsityön äärellä oppilaiden kanssa tästä tuotteen matkasta ideasta valmiiksi. (Muotoiloa, 2009, 24 - 27)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti