Jaksosuunnitelma ensimmäiselle
luokalle
Äitienpäivälahja
Opeteltavat uudet asiat: ryijynukan ja
-solmun tekeminen (tekstiilityö),
Ryijyn kannatin puut, niihin reikien
poraaminen ja seinälle kiinnittäminen (tekninen työ)
pikku-seinävaatteen kiinnitys
pidikkeeseen eli kannatinpuuhun
Kokemuksellisuuden piiriin pääsemme
oppilaiden kanssa, kun opettaja tuo luokkaan erilaisia kukkasia.
Talviaikaan pitää tyytyä ostokukkasiin. Luokkaan voi tuoda
muutaman ruusun, tulppaanin ja neilikan. Kukkakaupasta voi kysyä
myös ns. poistokukkasia, jolloin niitä voidaan myös hypistellä ja
tutkia lähempää. Ensin oppilaat piirtävät jonkin kukista ihan
”kylmiltään”. Sitten oppilaat saavat tulla tutkimaan kukkasia.
Tämä kukkasten tutkiminen ja piirtäminen voidaan tehdä
kuvataiteen tunnilla. Lähemmän tarkastelun jälkeen voidaan
keskustella kukkasista ja siitä miltä ne tuntuivat ja tuoksuivat.
Piirretään jokin kukkasista uudelleen. Katsellaan töitä ja
uskoisin, että huomataan miten lähemmän tarkastelun jälkeen
piirretty kukkanen on tarkempi kuvaus kukasta.
Vasta toisella tunnilla kerrotaan
oppilaille, että tarkastelimme kukkia niin tarkkaan, koska on
tarkoitus valmistaa pieni kukkaryijy eli seinävaate äidille. Luemme
yhdessä runon kukkasista. Aloitamme työn tekemisen katselemalla
netistä tykin avulla erilaisia kukkasia. Katselemme kuvataiteen
tunnilla piirrettyjä kukkien kuvia. Keskustelemme sitten yhdessä
siitä, että tietävätkö lapset millaisista kukkasista äiti
pitää. Oppilaille annetaan kotitehtäväksi kysyä äidin
lempiväriä ja lempikukkaa, pyydetään kertomaan kaksi. Tämä
keskusteluosio kukkasista voidaan pitää jonkin ympäristötiedon
tunnin lopuksi, jolloin siihen sopiva kotitehtäväkin on
luonnollinen osa tuntia. Omassa lukujärjestyksessäni
ympäristötietoa on maanantaina ja käsitöitä tiistaina. Tällöin
kotitehtävä ja kukkakeskustelu seuraavat sopivasti toisiaan
peräkkäisinä päivinä.
Ryijyn ulkonäön suunnittelua tehdään
kuvataiteen tunnilla. Oppilaiden kotikyselyjen mukaan kukin saa
valita kukan, jonka haluaa tehdä. Opettaja näyttää millainen
säkki/juuttikangas on. Varastosta löytyy erivärisiä huopatikkuja
ja huopakankaita. Oppilas voi alkaa suunnitella paperille ensin kuvan
kukasta, jonka tekee. Eri värejä voi sitten sovitella kuvaan
huopatilkkujen avulla. Suunnitelmat tehdään huolellisesti.
Piirretään A4-paperiin kukka ja äiti-hahmo sekä
ryijynukkanurmikon paikka alas. Suunnitelmaan
tehdään ison kukan viereen myös äitihahmo. Äiti-hahmolle tehdään
hiukset langasta ja vaatteet sekä kasvot ja raajat huopakankaasta.
Kokemusperäinen oppiminen on alunperin John Deweyn kasvatusfilosofia, jonka mukaan oppiminen tapahtuu tekemällä. Learning by doing painottaa käytäntöä merkityksen perustana. (Dewey 1957, 6-7) Tällöin hyödynnetään oppijan luonnollista oppimiskykyä käytännön ympäristössä. Tämä tarkoittaa, että oppija voi kokeilla asioita ja on luvallista myös epäonnistua. Tähän sisältyy myös ajatus, että tieto ja taito tulee kokemuksen kautta. Uudet taidot opitaan siis kokemusperäisesti tekemisen kautta. Aluksi opitaan mallista, esimerkiksi opettajan mallin mukaan tekemällä. Oppiminen tapahtuu tekemisen seurauksena sovellettaessa opittua käytäntöön, vaikka korjaamalla vahingossa tehty virhe. Tekoja ja opittua toistamalla taidot kehittyvät ja kokemus karttuu.
Käsityötunnit:
Ensimmäisellä
käsityön kaksoistunnilla katsotaan vielä suunnitelmat läpi.
Opettajalla on malli pienestä ryijystä. Harjoitellaan tekemään
ryijysolmua. Katsotaan Käspaikka-sivustolta mallia erilaisista
ryijyistä. Suunnitelma voidaan kiinnittää pulpetin kanteen.
Tällöin oppilas voi seurata sitä, missä kohtaa hän on ja
paljonko on tekemättä. Suunnitelman ääriviivat kannattaa myös
piirtää juuttikankaaseen, jolloin oppilaan on helpompi tehdä
työtään.
Ensimmäisellä
kaksoistunnilla viimeistellään ryijyn juuttikankaan reunat.
Yläreunaan tehdään valitun oksan mentävä kuja, josta oksa sitten
lopulta voidaan pujottaa kiinnitystä varten. Ryijyn sivureunat
taitetaan ja ommellaan käsin siisteiksi. Valmistetaan myös
solmeilemalla tai letittämällä kaunis kiinnitysnaru oksan
päätyihin. Mikäli oksa päätetään lakata, niin kannattaa tämä
solmeilu tehdä silloin, kun odotetaan lakan kuivumista. Opettajalla
kannattaa olla sekä lakatun että lakkaamattoman oksan malli,
jolloin oppilas voi itse päättää lakkaamisesta.
Ensimmäisen
kaksoistunnin toisen tunnin aluksi mennään ensin ulos lähiluontoon.
Mikäli koulun alueelta ei löydy, niin läheisestä luonnosta
etsitään (maanomistajan luvalla) yksi kaunis puun oksa jokaiselle
oppilaalle, johon ryijy kiinnitetään yläreunastaan. Oksa pitää
etsiä jo tällöin, jotta se ehtii kuivua sopivasti sisätiloissa
ennenkuin sitä tarvitaan. Mikäli oksien etsiminen ei onnistu, niin
voi toki käyttää valmistakin rimaa.
Toisella
tunnilla aletaan riman etsinnän jälkeen ommella kukkaa paikoilleen,
mikäli juuttikankaan reunat on jo huoliteltu. Oppilaan valitseman
kukan mukaan piirretään huopaan kukkamallilla kuva ja leikataan se.
Kukkaan voi valita äidiltä kysytyn lempivärin, mikäli se
luonnollisesti siihen käy. Aloitetaan kukan ompelu kankaaseen käsin.
Nopeimmat ehtivät saada kukan ommelluksi.
Toisen
kerran kaksoistunneilla harjoitellaan tekemään ryijysolmua.
Katsotaan Käspaikka-sivustolta mallia ja opettajan tekemästä
videosta. Eri värejä voi sitten sovitella kuvaan lankojen avulla.
Ryijysolmeiluihin
menee aikaa ainakin yksi kaksoistunti, riippuen hieman oppilaan
työtahdista. Ajattelin ryijysolmilun lisäksi koristella ryijyä
myös muulla tekniikalla mm. lankapujottelulla ja ompelemalla
huopakuvioita. Näitä tehdään oppilaan suunnitelman ja
henkilökohtaisen työtahdin mukaan.
Kolmannella
kaksoistunnilla tehdään näitä äitihahmo- ja muita koristeluja.
Kukan varsi kannattaa kiinnittää kankaaseen vasta, kun kukka ja
ruohikko on valmis. Tällöin saa varmasti sopivan kokoisen varren.
Aloitetaan äitihahmon tekeminen. Äiti-hahmo voidaan ommella
kankaaseen, mikäli oppilas on ripeä tekmään. Jos jollakulla menee
esim. ryijysolmeiluun aikaa muita enemmän, niin hän voi liimata
äitihahmon kankaaseen. Tämä siksi, että kaikki olisivat suurin
piirtein yhtäaikaa valmiita.
Kolmannen
kaksoistunnin toisella tunnilla viimeistellään seinävaatteet.
Nopeammat oppilaat voivat auttaa hitaampia tai heille voi antaa
jonkin pienen välityön. Nopeammat voivat esimerkiksi tehdä kukan
varteen useampia lehtiä kuin hitaammat ja lisätä taivaalle, kukan ja äidin yläpuolelle, perhosia. Mallityössä äidin hame on tehty virkkaamalla. Nopeimmat voivat tehdä sen virkaten, mutta muut huopakankaasta. Tarkastellaan lopuksi
yhdessä hienoja valmiita töitä. Keskustellaan siitä, että miten
erilaisia töitä voikaan tulla samasta aiheesta.
Teknisen
työn osuus
Kun
valittu kiinnityspuu on sopivasti sisällä kuivunut, se voidaan hioa
hiekkapaperilla vaaleaksi ja sileäksi. Oksa sahataan sopivaan
mittaan ja hiotaan oksan päät. Oksa voidaan myös lakata
kiiltävällä puulakalla. Mikäli oksa lakataan, se kannattaa tehdä
niin, että lakka ehtii kuivua ennen seuraavaa vaihetta. Solmeilu
kannattaa tehdä siis tässä kohtaa, oksan lakkaamisen jälkeen.
Oksan
kuivuttua, sen päihin porataan reijät, joista solmeiltu naru
voidaan pujottaa. Poran terän vahvuus voidaan valita solmeillun
narun mukaan. Pujotetaan seinävaate oksaan. Pujotetaan solmeiltu
naru reijistä läpi. Sen jälkeen naruun, oksan alapuolelle, tehdään
riittävän isot solmut, jotta se ei luiskahda pois paikoiltaan.
Sitten ryijytyö onkin valmis.
Lopulta
paketoidaan työ ja annetaan se äitienpäivälahjaksi. Kuvataiteen
tunnilla tehdään vielä lisäksi äidille kortti.
Valmis työ.
Teknisen työn osuus on nyt aika pieni, mutta ensimmäisellä luokalla onkin hyvä lähteä pienin askelin siinäkin liikkeelle.
Teknisen työn osuus on nyt aika pieni, mutta ensimmäisellä luokalla onkin hyvä lähteä pienin askelin siinäkin liikkeelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti