Metallityön opetustehtävä
Metallityönä oppilaat voisivat tehdä
alumiinilevyn taivutuksen pieneksi laatikoksi. Tarkoitus on tehdä
pieni rasia, jonka kannen voisi tehdä puusta, ohuesta puulevystä
tai metallista. Rasiaosa voidaan tehdä joko viisi- tai
nelikulmaiseksi. Nelikulmainen rasia kannattaa tehdä mikäli
oppilaat ovat ensimmäistä kertaa tekemisissä metallin kanssa.
Mikäli oppilailla on jo ennen ollut metallitöitä, voidaan ajatella
tehtäväksi viisikulmainen rasia. Materiaali kanteen voidaan valita
oppilaan mieltymyksen mukaan tai sitten käytettävissä olevien
materiaalien ja resurssien mukaan.
Rasian kokoa voidaan mallipiirroksesta
pienentää tai suurentaa oppilaan haluaman käyttötarkoituksen
mukaan. Kohtuullisen pieni rasia kannattaa tehdä, jos koululla ei
ole käyttää erityistä metallitaivuttamis- eli pokkaustyökalua. Pienen
rasian saa taitetuksi taittopihdeilläkin. Taittamista kannattaa
hieman harjoitella, joten vanhoja metallinpaloja kannattaa tässä
uusiokäyttää harjoitteluun.
Vaikka paperimalli olisi suunniteltu ja
piirretty hyvin, niin taittaminen ei aina mene ihan millilleen juuri
siihen mihin on tarkoitus. Taitettujen kulmien viimeistelyyn voi
käyttää sopivan kokoista puupalaa. Sopivan kokoinen puupala
saattaa löytyä joko ylijäämälaatikosta tai sellaisen voi tehdä.
Puupala laitetaan rasian sisään ja toinen puupala otetaan
ulkopuolelle. Sitten kiinnitetään rasia ja sopivan kokoinen puupala
ruuvipenkkiin ja naputellaan kolmas puupala lyöntisuojana kulmia
siistimmäksi.
Rasian kansi voitaisiin vielä
päällystää kankaalla. Kansikankaan alle laitettaisiin mahdollisesti myös pehmustusta
jonkin verran, jolloin rasiaa voisi käyttää neulatyynynä. Tällöin
työhön tulisi integroitua tekstiilitöitä ja se voitaisiin
toteuttaa yhteisprojektina.
Mallin jäljentämisen työkalut.
Jaksosuunnitelma
Metallityöstöjakso 3 x 2 tuntia
Kannen tekeminen 3 x 2 tuntia
Ensimmäinen kaksoistunti
Oppilaita voidaan motivoida tuomalla
näytille erilaisia metallirasioita. Voidaan esittää aiheeseen ja
suunnitteluun johdattavia kysymyksiä: mitä haluan/halutaan
säilyttää rasiassa? Kenelle rasia tulee? Aluksi pitäisi kertoa
metalleista ja niiden työstämisestä oppilaille. Esitellään
erilaiset metallityövälineet mm.: metallisaha, peltisakset, pora,
viila ja vesihiomapaperi. Opettaja näyttää metallin leikkaamisen
ja taittamisen. Alumiinia leikattaessa kannattaa huomioida
leikkaussuunta. Sakset nostavat hieman toista reunaa leikattaessa.
Kannattaa leikata niin päin, että tuosta "nostovaikutuksesta"
on hyötyä myöhemmin, kun metallia aletaan taittaa eteenpäin.
Tehdään paperisuunnitelmat tai
kopiodaan oppilaille valmis suunnitelma x 2. Toisen
paperisuunnitelman voi leikata ja havainnollistaa sillä taittamista
ja työjärjestystä. Oppilaille jaetaan sopivat palat alumiiinia.
Piirretään alumiiniin irtileikatun mallin mukainen kuva käyttämällä
mattopuukkoa, metalliviivainta ja teippiä apuna. Leikataan
rasia-aihio alumiinista peltisaksilla. Opettajan kannattaa vielä
uudelleen näyttää peltisaksilla leikkaamisen suunta, ennenkuin
oppilaat alkavat leikata työtään.
Alumiinin leikkaamista.
Toinen kaksoistunti
Näytetään rasian reunojen
taivuttaminen. Läpikäydään yhdessä taivuttamisjärjestys. Oppilaat
taivuttavat rasiansa ensimmäisellä tunnilla. (Ainakin suurin osa
heistä.) Taivuttamisen viimeistelyä.
Toisella tunnilla: Rasian liitokset on
tarkoitus tehdä pop-niiteillä. Oppilaille pitää opettaa pop- eli
vetoniittauksen välineet ja työtavat. Huomioitavaa: Reijän kohdan
merkkaaminen. Poraamisen aloituskohdan merkkaaminen piikillä.
Varovaisuus poraamisen alkuvaiheessa, ettei terä ala vaeltaa.
Pop-niitin asettaminen oikein päin. Pop-niitin kiinnittämistyökalun
käyttäminen.
Mikäli jollakulla oppilaalla meni
taivutteleminen ensimmäisellä tunnilla aivan pieleen, niin vielä
ehtii tehdä uuden rasian. Opettaja auttaa.
Alumiinin taivuttamista taivutuspihdein.
Kolmas kakoistunti:
Viimeisten pop-niittien kiinnittämiset.
Rasian kulmien hiominen viilalla ja lopuksi teräsvillalla tai/sekä
hiomapaperilla. Alumiinin viimeistely: kiillotus ja/tai lakkaus.
Aikaansaannosten esittely.
Kannen tekeminen:
Ensimmäinen kaksoistunti
Kannen suunnittelu, mallipiirtäminen
ja sopivan kannen mittaminen. Valitaan kannen materiaali. Puusta
tehtäessä aloitetaan sopivan palan sahaamisella. Jatketaan kannen
alapuolen uran tekemisellä.
Metallista tehtäessä mitataan minkä
kokoinen kansi sopii rasiaan. Tehdään paperimalli. Sovitetaan.
Piirretään ja leikataan alumiinista.
Toinen kaksoistunti
Jatketaan kannen työstämistä. Puinen
kansi pitää käsitellä vahalla, lakalla tai petsillä. Annetaan
välillä kuivua ja käsitellään uudelleen.
Alumiinikansi taivutellaan muotoonsa ja
kiinnitetään kulmat pop-niitein.
Kolmas kaksoistunti
Puiseen kanteen tehdään mahdollinen
pehmuste ja kangaspäällinen.
Metalliseen kanteen tehdään kulmien
viimeistely edellä opetetun rasian viimeistelyn mukaan.
Kootaan valmiit kannelliset rasiat
yhteen ja tarkastellaan niitä. Mietitään yhdessä mitä opittiin,
missä onnistuttiin ja mitä olisi voinut tehdä toisin.
Opintojakson tavoitteiden
nelikenttämalli:
Tavoitteet: Tavoitteet:
Tiedot ja taidot: *alumiinin taittaminen *alumiinin leikkaaminen peltisaksilla *alumiinin taivuttaminen peltipihdeillä tai pokkauskoneella *alumiinin poraaminen *pop-niittaus *alumiinin viimeistely |
Suunnittelun taidot: *rasian mallin suunnittelu/valitseminen minkälaisen rasian tekee *minkäkokoinen rasia *kenelle rasia tulee *mitä rasiassa pidetään *minkälainen kansi tehdään *minkälainen kokonaisuus rasiasta tulee |
Työskentelyn taidot: *työvälineiden oikea ja tarkoituksenmukainen käyttäminen *annettujen ohjeiden mukaan työskenteleminen *työturvallisuus |
Kasvamisen taidot: *epäonnistumisen sietäminen *sinnikkyys ja pitkäjänteisyys työskentelyssä *ilo ja innostuminen omasta tekemisestä *valmiista rasiasta eli aikaansaadusta työstä iloitseminen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti