lauantai 22. marraskuuta 2014

Metallityön opetustehtävä

Metallityönä oppilaat voisivat tehdä alumiinilevyn taivutuksen pieneksi laatikoksi. Tarkoitus on tehdä pieni rasia, jonka kannen voisi tehdä puusta, ohuesta puulevystä tai metallista. Rasiaosa voidaan tehdä joko viisi- tai nelikulmaiseksi. Nelikulmainen rasia kannattaa tehdä mikäli oppilaat ovat ensimmäistä kertaa tekemisissä metallin kanssa. Mikäli oppilailla on jo ennen ollut metallitöitä, voidaan ajatella tehtäväksi viisikulmainen rasia. Materiaali kanteen voidaan valita oppilaan mieltymyksen mukaan tai sitten käytettävissä olevien materiaalien ja resurssien mukaan.

Rasian kokoa voidaan mallipiirroksesta pienentää tai suurentaa oppilaan haluaman käyttötarkoituksen mukaan. Kohtuullisen pieni rasia kannattaa tehdä, jos koululla ei ole käyttää erityistä metallitaivuttamis- eli pokkaustyökalua. Pienen rasian saa taitetuksi taittopihdeilläkin. Taittamista kannattaa hieman harjoitella, joten vanhoja metallinpaloja kannattaa tässä uusiokäyttää harjoitteluun.
Vaikka paperimalli olisi suunniteltu ja piirretty hyvin, niin taittaminen ei aina mene ihan millilleen juuri siihen mihin on tarkoitus. Taitettujen kulmien viimeistelyyn voi käyttää sopivan kokoista puupalaa. Sopivan kokoinen puupala saattaa löytyä joko ylijäämälaatikosta tai sellaisen voi tehdä. Puupala laitetaan rasian sisään ja toinen puupala otetaan ulkopuolelle. Sitten kiinnitetään rasia ja sopivan kokoinen puupala ruuvipenkkiin ja naputellaan kolmas puupala lyöntisuojana kulmia siistimmäksi.

Rasian kansi voitaisiin vielä päällystää kankaalla. Kansikankaan alle laitettaisiin mahdollisesti myös pehmustusta jonkin verran, jolloin rasiaa voisi käyttää neulatyynynä. Tällöin työhön tulisi integroitua tekstiilitöitä ja se voitaisiin toteuttaa yhteisprojektina.


Mallin jäljentämisen työkalut.


Jaksosuunnitelma
Metallityöstöjakso 3 x 2 tuntia
Kannen tekeminen 3 x 2 tuntia

Ensimmäinen kaksoistunti
Oppilaita voidaan motivoida tuomalla näytille erilaisia metallirasioita. Voidaan esittää aiheeseen ja suunnitteluun johdattavia kysymyksiä: mitä haluan/halutaan säilyttää rasiassa? Kenelle rasia tulee? Aluksi pitäisi kertoa metalleista   ja niiden työstämisestä oppilaille. Esitellään erilaiset metallityövälineet mm.: metallisaha, peltisakset, pora, viila ja vesihiomapaperi. Opettaja näyttää metallin leikkaamisen ja taittamisen. Alumiinia leikattaessa kannattaa huomioida leikkaussuunta. Sakset nostavat hieman toista reunaa leikattaessa. Kannattaa leikata niin päin, että tuosta "nostovaikutuksesta" on hyötyä myöhemmin, kun metallia aletaan taittaa eteenpäin.
Tehdään paperisuunnitelmat tai kopiodaan oppilaille valmis suunnitelma x 2. Toisen paperisuunnitelman voi leikata ja havainnollistaa sillä taittamista ja työjärjestystä. Oppilaille jaetaan sopivat palat alumiiinia. Piirretään alumiiniin irtileikatun mallin mukainen kuva käyttämällä mattopuukkoa, metalliviivainta ja teippiä apuna. Leikataan rasia-aihio alumiinista peltisaksilla. Opettajan kannattaa vielä uudelleen näyttää peltisaksilla leikkaamisen suunta, ennenkuin oppilaat alkavat leikata työtään.


                                            Alumiinin leikkaamista.

Toinen kaksoistunti
Näytetään rasian reunojen taivuttaminen. Läpikäydään yhdessä taivuttamisjärjestys. Oppilaat taivuttavat rasiansa ensimmäisellä tunnilla. (Ainakin suurin osa heistä.) Taivuttamisen viimeistelyä.
Toisella tunnilla: Rasian liitokset on tarkoitus tehdä pop-niiteillä. Oppilaille pitää opettaa pop- eli vetoniittauksen välineet ja työtavat. Huomioitavaa: Reijän kohdan merkkaaminen. Poraamisen aloituskohdan merkkaaminen piikillä. Varovaisuus poraamisen alkuvaiheessa, ettei terä ala vaeltaa. Pop-niitin asettaminen oikein päin. Pop-niitin kiinnittämistyökalun käyttäminen.
Mikäli jollakulla oppilaalla meni taivutteleminen ensimmäisellä tunnilla aivan pieleen, niin vielä ehtii tehdä uuden rasian. Opettaja auttaa.


                                             Alumiinin taivuttamista taivutuspihdein.

Kolmas kakoistunti:
Viimeisten pop-niittien kiinnittämiset. Rasian kulmien hiominen viilalla ja lopuksi teräsvillalla tai/sekä hiomapaperilla. Alumiinin viimeistely: kiillotus ja/tai lakkaus. Aikaansaannosten esittely.

Kannen tekeminen:
Ensimmäinen kaksoistunti
Kannen suunnittelu, mallipiirtäminen ja sopivan kannen mittaminen. Valitaan kannen materiaali. Puusta tehtäessä aloitetaan sopivan palan sahaamisella. Jatketaan kannen alapuolen uran tekemisellä.
Metallista tehtäessä mitataan minkä kokoinen kansi sopii rasiaan. Tehdään paperimalli. Sovitetaan. Piirretään ja leikataan alumiinista.



Toinen kaksoistunti
Jatketaan kannen työstämistä. Puinen kansi pitää käsitellä vahalla, lakalla tai petsillä. Annetaan välillä kuivua ja käsitellään uudelleen.
Alumiinikansi taivutellaan muotoonsa ja kiinnitetään kulmat pop-niitein.

Kolmas kaksoistunti
Puiseen kanteen tehdään mahdollinen pehmuste ja kangaspäällinen.
Metalliseen kanteen tehdään kulmien viimeistely edellä opetetun rasian viimeistelyn mukaan.
Kootaan valmiit kannelliset rasiat yhteen ja tarkastellaan niitä. Mietitään yhdessä mitä opittiin, missä onnistuttiin ja mitä olisi voinut tehdä toisin.


Opintojakson tavoitteiden nelikenttämalli:

  Tavoitteet:                                                                   Tavoitteet:

 Tiedot ja taidot:
 *alumiinin taittaminen
 *alumiinin leikkaaminen peltisaksilla
 *alumiinin taivuttaminen peltipihdeillä tai
   pokkauskoneella
 *alumiinin poraaminen
 *pop-niittaus
 *alumiinin viimeistely


 Suunnittelun taidot:
 *rasian mallin suunnittelu/valitseminen
   minkälaisen rasian tekee
 *minkäkokoinen rasia
 *kenelle rasia tulee
 *mitä rasiassa pidetään
 *minkälainen kansi tehdään
 *minkälainen kokonaisuus rasiasta tulee
 Työskentelyn taidot:
 *työvälineiden oikea ja
   tarkoituksenmukainen
   käyttäminen
 *annettujen ohjeiden mukaan
   työskenteleminen
 *työturvallisuus




 Kasvamisen taidot:
 *epäonnistumisen sietäminen
 *sinnikkyys ja pitkäjänteisyys    
   työskentelyssä
 *ilo ja innostuminen omasta tekemisestä
 *valmiista rasiasta eli aikaansaadusta työstä
   iloitseminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti